Nämä yllättävät yhtiöt näyttävät mallia digitransformaatiossa

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Suomi elää viennistä, ja vientiä johtavat B2B-yritykset, kuten UPM, Kone ja Neste. Nuo firmat kuitenkin kenties harvoin tulevat mieleen, kun ajatellaan näkyviä digitransformaatioita. Kuitenkin juuri Suomen vientitykeissä on tehty kaikista mielenkiintoisimpia digikäännöksiä ja muutosta on ajettu jopa kauemmin kuin B2C-puolella.

Konepaja kääntyy digiin

Wärtsilä on liki 200-vuotias digitransformaation edelläkävijänä. Yritys jopa oppikirjamainen esimerkki, miten käännetään liiketoimintaympäristön muutokset voitoksi.

Juttelimme Tee ite paremmin -podcastissa Wärtsilän markkinointi-, brändi- ja viestintäjohtaja Atte Palomäen kanssa Wärtsilän muutoksesta. Nappasin Palomäeltä seuraavat esimerkit toimivaan digitransformaatioon B2B-, ja miksei B2C-yrityksissäkin.

Olemme kaikki palveluyrityksiä

Digitaalinen transformaatio alkaa asiakaskeskeisyydestä ja asiakaskokemuksen arvon ymmärtämisestä. B2B-puolella tämä voi tarkoittaa isoakin identiteettimuutosta laitevalmistajasta palveluyritykseksi. Wärtsilän tai muun konepajan osin tämä tarkoittaa, että laitteiden sijaan katsotaan asiakkaan ja laitteen yhteistä elinkaarta, ja miten sen aikana voidaan palvella asiakasta. Palveluyritykseksi muuntuminen ei ole helppoa, vaan tarkoittaa organisaatioon uudistuksia, kulttuurin kehitystä ja jopa brändin uudistamista.

Rauta tuottaa dataa

Edellä kuvattu muutos ei tarkoita, etteikö Wärtsilän ytimessä edelleen olisi konepajatoiminta. Mutta nyt rauta on ryyditetty datalla. Atte Palomäki kertoi, kuinka Wärtsilä pystyy datan avulla seuraamaan tuotteensa toimivuutta reaaliaikaisesti. Esimerkiksi valtamerilaivoihin asennetut moottorit pystyvät lähettämään dataa, jonka avulla Wärtsilän päässä voidaan tehdä ennustavaa analytiikkaa huolloista. Wärtsilän asiakas saa ylivertaista palvelua (ks. edellinen kohta), kun huollot voidaan kalenteroida hyvissä ajoin, eikä yllättäen. Puhumattakaan kustannussäästöistä.

Asiakkaan elinkaari ohjaa myynnin prosessia

Myyntitiimien suhde CRM:n täyttöön on tunnetun nihkeää liki kaikissa firmoissa. Mutta, jos puolet liikevaihdosta syntyy ensimmäisen kaupan jälkeen, on järjettömän tärkeätä hallita asiakasdataa. Asiakkaan elinkaari ja sitä koskevat tiedot eivät saa, eivätkä voi elää myyjän päässä, vaan siitä on jäätävä datajälki yritykselle. Varsinkin, kun tuotteen elinkaari ja asiakassuhde voi olla vuosikymmeniä pitkä ja keskiostot esimerkiksi miljoonia. Hyvä CRM tai muu asiakasdata-alusta mahdollistaa oikea-aikaiset yhteydenotot ja varmistaa, ettei satunnainen asiakas pääse vaikkapa lipsahtamaan ohi prosessista.

CDO on ohimenevä pesti

Chief Digital Officer on hyvä tapa kiihdyttää digitaalista transformaatiota. Palomäen mukaan pesti on kuitenkin tehty väliaikaiseksi. CDO:n päämääränä on levittää digitalisaation strategia koko yritykseen ja tehdä näin itsensä tarpeettomaksi. Jos CDO päätyy johtamaan omaa tiimiään siilossa, jää digitransformaatio aika varmasti erillisprojektiksi

Varo pöhinän hyökyaaltoa

Wärtsilä lähti liikkeelle transformaatioon voimalla ja alkoi vyöryttää organisaatioon innolla uutta digiasiaa. Tämä oli tarpeellista, jotta muutos saatiin aikaan nopeasti ja asian painoarvo ymmärrettiin. Samaan aikaan osasta porukkaa alkoi tuntua, että mikään muu kuin digi ei ole enää kiinnostavaa. Moottorilabran huippuosaajat saattoivat kokea, että heidän tekemisensä jää digiasioille kakkoseksi. Palomäki vinkkaakin muistamaan kaikki tekijät ja ottamaan heidät mukaan muutokseen viestinnän keinoin. Wärtsilällä on muuten käytössään transformaation jalkautukseen oma sisäinen sovelluksensa.

Digital upskilling

Palomäenkin esiinnostama upskilling, taitojen päivittäminen on edellytys jatkuvalle kehitykselle. Tässä on roolinsa niin yksilöllä kuin yritykselläkin. Yksilön täytyy nähdä oma osaamisensa omana pääomanaan, jota kehittää koko ajan. Yritysten taas tulee PWC:n näkemyksen mukaan luopua laajoista jokaiselle jotakin -koulutuksista, ja optimoida osaamisen kehittämistä rooleittain ja tiimeittäin. Tämä käy järkeen, sillä digitaalisen aikakauden keskiössä on syväosaaminen ja tehtävien keskittäminen.

Kuuntele, mitä muuta Wärtsilän Atte Palomäki kertoo muun muassa brändin muutoksesta vastuullisuuden vaateen kasvaessa. Jakson löydät täältä.

Tee ite paremmin on podcast, joka kertoo kaikki markkinoinnista yrityksen ylimmälle johdolle. Ota kuunteluun!

Jaa

Vaikuttajasta


Founder & CEO
70/30 Digital
#digitaalinen transformaatio, #moderni markkinointi,
#asiakaskokemus

Anna M. Lehto on digitaalisen transformaation ja markkinoinnin muutoksen edistäjä. Lehto tulkitsee muutosta niin yhteiskunnallisena ilmiönä kuin yritysten arjessakin. Hän on myös 70/30 Digital -nimisen yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja.

Kommentointi on suljettu