HR

Onko tänään #epätyöpäivä?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Koska eilen oli helatorstai, epäilen, että moni tietotyöläinen, myynnin ja markkinoinnin ammattilainen tai digikonsultti tekee tänään duuninsa keittiönpöytänsä äärestä, ikioma kahvikuppi kädessä. Ja näinhän se on, jos olet uuden työn ammattilainen, on hyvin todennäköistä, että etätyö on luonteva ja hyväksytty osa tekemistäsi.

Miksi silti vitsailemme epätyöpäivistä sekä suhtaudumme skeptisesti siihen, miten paljon duunia siellä kotona tehdään pyykinpesun ohessa. Ja eikö se etätyö ole vastoin aikamme suurinta uskontoa, tiimityötä.

Työn murroksen ja fragmentoitumisen aikana ajatus siitä, että myymme työpanoksemme pakollisena läsnäolona 7.5 tunnin ajan tuntuu lähinnä absurdilta. Varsinkin kun tulevaisuudessa yhä useammalla meistä on useita, samanaikaisia työnantajia. Yrittäjyydestä tulee uusi normaali, vihdoin.

Uusi normaali vaatii uudenlaista sopimusta työntekijän ja työnantajan välillä. Sopimusta, jonka on pakko perustua yksilön oikeuteen päättää omista asioistaan, tekemisistään ja työajoistaan ja täydellistä luopumista ajattelusta, jossa työ koostuu suoritteista, ei lopputulemista tai tuloksista.

Toki samalla nostamme yksilönvastuun entistä vahvempaan asemaan. Jos päätämme itse, kannamme vastuun myös itse. Samoin tuloksellisuuden, ei työpaikalla vietettyjen tuntien, tulee alkaa näkyä kuukausittaisessa tilinauhassa.

Tuossa uudessa sopimuksessa pätee 50/50 -periaate. Työnantaja sitoutuu luoman ympäristön ja kehikon merkitykselliselle työlle ja reiluun voitonjakoon, työntekijä vastuunottoon ja itseojautuvuuteen. Työn murros sekä Oy Minä Ab haastavat totaalisesti myös nykyisenkaltaisen osakeyhtiömallin. Kuka investoi, kuka kantaa riskin, kuka omistaa ja kuka jakaa voitot? Kaikki nämä vaativat aivan uusia vastauksia.

Tätä taustaa vasten skitsoilu siitä, tekeekö joku tänään pyjamassa töitä on raskas tuulahdus menneisyydestä, vanhan vahtimistalouden jäänne.

Nauttikaa siis päivästä, toivottavasti paistaa aurinko.

 

Jaa

Vaikuttajasta

Petteri Lillberg

Vanhempi konsultti
Demos Helsinki
#Vastuullisuus #Vaikuttavuus #Strategia #Brändit

Petteri Lillberg (M.Phil) on Demos Helsingin vanhempi konsultti. Petteri työskentelee strategian, ennakoinnin ja yritystoiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden parissa. Aivan erityisesti, Petteri auttaa yrityksiä tunnistamaan ja toteuttamaan uusia arvonluonnin ja aineettoman pääoman välineitä. Ennen Demosta, Petteri oli McCannin pohjoismainen strategiajohtaja. Näkyvä kolumnisti ja puhuja, Petterillä on M.Phil Cambridgen yliopistosta. Hän istuu myös Unicef Suomen hallituksessa.

Jätä kommentti