Onko vastuullisuus kannattavaa?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Vajaa vuosikymmen taaksepäin, erään suuren mediatalon markkinointiyksikön palaverissa, pohdittiin kovaan ääneen, pitäisikö tuolloin käsillä olleeseen Pride-juhlaan ottaa osaa tai antaa sille vähintäänkin näkyvää taustatukea. Mikä neuvoksi? Kenties kantaaottava postaus someen? Tai ehkä sateenkaarilippu tankoon heilumaan? Ilmoille heitetty ajatus osallistumisesta sai hiljaisen hyväksynnän, mutta toteutus jäi byrokratian jalkoihin. Yhtä kaikki, jo tuolloin vastuullisuudesta oli tullut uusi musta. Jotain sellaista, jota ei voinut enää ohittaa pelkällä olan kohtautuksella.

Noin kuukausi sitten lukemattomat yksityishenkilöt ja firmat ottivat osaa #blackouttuesday -liikkeeseen, jonka myötä postasivat someen mustan kuvan. Kampanja oli osa suurempaa rasismin vastaista #blacklivesmatter -ilmiötä, joka osaltaan nosti tikun nokkaan sen, kuinka oleellista vastuullisviestintää on juurikin reagointi.

Harva yritys tai toimija uskaltaa nostaa itse kissaa pöydälle ja tuoda ympäröivän maailman epäkohtia valokiilaan. Sitäkin useampi on valmis olemaan nimellisesti mukana kampanjoissa, jotka edistävät hyviksi koettujen arvojen ja niin sanotun paremman maailman etenemistä. Sekä tietysti myös omaa liiketoimintaa (mutta, hys hys, ei puhuta siitä ääneen).

Kiitos sosiaalisen median, 2020-luvulla vastuullisuus ei voi olla enää pelkästään markkinointitempaus. Mikäli sanat ja teot eivät kohtaa, löytää itsensä helposti keskeltä some-kriisiä, jossa jokainen korjaava twiitti vain upottaa lisää. Vastuullisuus on kuin nuoralla kävelemistä: äärimmäisen haastavaa ja keskittymistä vaativaa hommaa, jossa on läsnä jatkuva pudotetuksi tulemisen uhka.

Onko vastuullisuus siis lainkaan kannattavaa?

Siitä, mikä merkitys vastuullisuudella on yrityksen tulokseen, ei ole olemassa selkeää laskukaavaa. Moderni kuluttaja on silti tietoisempi valinnoistaan, kuin koskaan aiemmin. Merkittävimmät brändit eivät ainoastaan myy, vaan kutsuvat mukaan yhteiselle ristiretkelle.

Vastuullisesti toimiminen synnyttää hyvän maineen. Mikäli siitä pystyy myös viestimään oikein ulospäin, syntyy vetovoimaa. Tällöin vaikutus kantautuu, ennemmin tai myöhemmin, myös kuluttajan ostopäätökseen sekä myös siihen kuinka houkutteleva yritys on työnantajana keskivertoa paremmille työntekijöille, jopa potentiaalisille visiönääreille. Parhaimmassa tapauksessa vastuullisuus sitouttaa, sekä työntekijöitä että kuluttajia.

Milleniaalisukupolvi on jo raottanut vastuullista kuluttamista ja heitä seurannut Z-sukupolvi pitää sitä itsestäänselvyytenä. Merkityksellistä ei ole enää pelkästään hinta ja laatu, vaan myös arvot ja tuotannon eettisyys.

Vain harvat, mutta parhaimmat ovat kyenneet yhdistämään nämä keskenään.

Tällaisia pohdintoja tällä kertaa, heinänkorsi suupielessä!

 

Heinänkorsi suupielessä on Bonfiren kesäinen kolumnipalsta, jossa pohditaan sopivan kevyellä otteella ajankohtaisia ja myös vähemmän ajankohtaisia bisnesilmiöitä.

 

Jaa

Vaikuttajasta

Bonfire

Jätä kommentti