Onko workshopeille olemassa vaihtoehto?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Joskus 15 vuotta sitten eräässä workshopissa tuli miettiä käytännöllinen ratkaisu arkiseen ongelmaan. Kysyin ideoita ja takarivin kaveri kertoi oman ajatuksensa. Se ei kuulostanut hullummalta ja annoin ryhmille kymmenen minuuttia aikaa miettiä, saadaanko se toimimaan käytännössä.

Kymmenen minuutin kuluttua kaikki ryhmät olivat samaa mieltä, idea oli hyvä ja kannatti toteuttaa.

Siinä vaiheessa takarivin kaverilla tuli pieni kiukku pintaan: “Minä olen tästä asiasta puhunut jo kolme vuotta, eikä kukaan ole pitänyt tätä hyvänä. Nyt tulee joku saa****n konsultti ja kääntää teidän päät viidessätoista minuutissa.”

Edelliseen kiteytyy yllättävän monta workshopeihin liittyvää kysymystä. Ensinnäkin, niihin tullaan ilman valmiita ratkaisuja ja ratkaisu yritetään puristaa tai puristetaan tiukkaan rajatussa ajassa. Toiseksi, varsin usein hyvä ratkaisu ei sinänsä ole uusi ja mullistava, sitä ei vain ole kokeiltu syystä tai toisesta. Kolmanneksi, parhaimmillaan konsultti todellakin vain ohjaa ihmiset kokeilemaan jo keksittyä. Kaikesta edellä mainitusta johtuen, konsultin homma saattaa näyttää helpolta käsien heiluttelulta, vaikka se ei sitä suinkaan ole.

Hyvin vedetty workshop on konsultoinnin laadun mittari – vaikka se sopii siihen varsin huonosti

Itseäni vanhemmat konsultit opettivat minulle vajaa kymmenen vuotta sitten uuden sanan. Konsultin homma on nykyisin edutainmentiä. Hauskaa oppimista. Konsultin on oltava viihdyttävä ja opettava samaan aikaan. Hyvin kiteytetty.

Workshoppien avulla toteutettavaa konsultointia on pitkään mitattu sillä, millaista reaktiopalautetta siitä annetaan. Tiedätte ne lomakkeet, joissa arvioidaan esitys, materiaalit, esiintyvä konsultti ja pitopaikka asteikolla neljästä viiteen. Kyllä. Neljästä viiteen on se asteikko, mille kaikkien konsulttien on päästävä, vaikka asteikko onkin yhdestä viiteen. Kolmonen on epäonnistuminen. 4,5 on hyvän konsultin keskiarvo. Tai siis hyvän workshopin vetäjän saama palaute vetämästään tapahtumasta.

Tiedän, että moni konsultti on kehittänyt menetelmiä, joilla viimeisen viidentoista minuutin aikana, reaktiopalautteen keskiarvoa nostetaan 0,5 yksikköä. Itsekin osaan muutaman siihen liittyvän kikan.

Tiedän myös, että moni on juuri tästä syystä luopunut numeerisen palauteen keräämisestä. Mutta ajatus siitä, että porukan pitää nauttia siitä, mitä on tehty, elää silti todella vahvassa.

Juuri tässä on workshopien akilleen kantapää. Reaktiopalautteen tärkeydestä johtuen, kiinnitämme huomiota ulkoiseen suoritukseen, emmekä pitkän ajan seurauksiin.

On nimittäin niin, että varsin moni workshopissa sovittu asia jää toteutumatta tai unohdetaan ennen pitkää, koska tulee elämä. Elämä pyyhkii ideat ja palauttaa meidät takaisin entiseen.

Jää vain muisto hyvästä workshopista. Se ei ole konsultin syy. Hän tekee parhaansa ja saattaa olla hyvinkin ammattitaitoinen.

Tarvitaan enemmän elämän ehdoilla tapahtuvaa kehittämistä

Workshop on ollut se konkreettinen ajankäytön väline, jonka avulla on myös myyty konsultin työtä. Myydään puolen päivän tai päivän workshop, hintaan tuhat euroa tai paljon enemmän. Mitataan aikaa, jonka konsultti käyttää asiakkaan kanssa. Lasketaan päiviä, joista maksetaan.

Tämä johtaa liian helposti siihen, että myymme päiviä ja workshopeja. Se on huono juttu.

Asiakas ei osta konsultilta artistin esitystä. Tai tiedän kyllä tapauksen, jossa asiakas ihan oikeasti mietti, palkkaako kickoffin innostajaksi puhuvan konsultin vai Janina Frostellin laulamaan. Mutta se oli hieman erilainen keissi.

Olen kysynyt useammalta urheilijalta saman kysymyksen. Kumpi on parempi valmentaja: se, joka jaksaa kuunnella ja olla myötäeläjä vai se, joka käskee? Yleisin vastaus on se, että sillä ei ole niin paljon väliä kuin sillä, mihin hän saa minut valmennettua.

Yritysten ja työn kehittämiseen pätee sama asia. Ei ole erityisen tarkkaa, mitä menetelmiä käytetään, jos ne johtavat oikeaan lopputulokseen.  Konsultti voi olla muutakin kuin kiva ja konsultilla voi olla miljoona muutakin välinettä kuin workshop. Asioiden käsittelyä voi fasilitoida monella muullakin tavalla kuin istumassa yhdessä.

Aika ja vaikuttavuus ovat tärkeimmät mittarit

Konsultin todellinen ammattitaito mitataan sillä, kuinka paljon hän pystyy nopeuttamaan muutosprosessia, kuinka vähän siihen tarvitaan työpanosta ja kuinka ison muutoksen hän saa johdettua maaliin.

Hyvin usein näiden saavuttaminen on riippuvaista johtamiskulttuurista, oikein ajoitetuista ja toteutetuista toimenpiteistä, henkilöstön osaamisen laajasta hyödyntämisestä, työilmapiiristä ja osaamisesta kokonaisuudessaan. Minkään edellä mainitun kehittäminen ei vaadi workshopia. Niitä voi oppia sparrauksen, mentoroinnin, coachingin, verkko-opiskelun ja erilaisten tiedonkeruumenetelmien avulla. Viimeksi mainituilla tarkoitan syvällistä perehtymistä asiakkaiden ja henkilöstön palautteisiin, taloudellisen datan läpikäymiseen ja ympäristön analysointiin.

Kaikki se, mikä liittyy johtamiseen, voidaan kehittää arjessa, tekemällä vain asioita paremmin yksi asia kerrallaan. Valita jokaisella hetkellä se voitettava asia, millä saadaan eniten aikaiseksi ja säästää ihmisiä turhalta tuntuvalta istumiselta.

Sellainen yhteistyö kehittäjän ja kehitettävän välillä ei ole helpoin mahdollinen, sillä se vaatii samanlaista luottamusta kuin urheilijalla on valmentajaansa.

Vaikka vielä tänä vuonna ei päästä huipulle, molemmat ovat varmoja, että tehdään oikeita asioita ja urheilija saavuttaa rajansa. Jos ne rajat ovat riittävän korkealla tai kaukana, tulee myös menestystä.

Väitän siis, että workshop ei ole kuollut, mutta workshopille on olemassa vaihtoehtoja. Ne eivät sovi kaikille, mutta tuovat oikein käytettynä huikean hyvät tulokset.

Jaa

Vaikuttajasta

Pasi Sillanpää

Strategisti
Kuudes Aisti Oy
#strategia #markkinointi
#viestintä

Strategiatyön ja markkinoinnin ammattilainen Pasi Sillanpää tuntee erottuvien strategioiden ja markkinointikonseptien lainalaisuudet. Hän tuntee strategiatyötä tiedon jalostamisesta ja päätöksenteon kautta toimeenpanoon. Pasi sekä auttaa yrityksiä tekemään parempia päätöksiä ja johtamaan muutosta että puhuu ja kirjoittaa aktiivisesti aiheen ympäriltä.

Jätä kommentti