Onnistuneen Clubhouse-keskustelun resepti

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Mikä on paras tapa oppia uusia asioita? Useimmiten nopea perehtyminen ja sen jälkeen yrittäminen.

Päädyimme soveltamaan yllä mainittua metodia, kun halusimme Heltissä opetella Clubhousen käyttöä. Miten homma eteni ja mitä opimme? Siitä ajatuksia alla.

Tekemällä oppii

Olin saanut kutsun Clubhouseen toiselta kasvuyrittäjältä pari viikkoa aikaisemmin. Ennen liittymistä luin kuvauksia Clubhousesta ja myös kritiikkiä Clubhousen tietosuojakäytännöistä. Lukemani perusteella päädyin siihen, että voisin liittyä palveluun ja laitoin toimeksi.

Aloitin osallistumalla muutamaan keskusteluun kuuntelijan roolissa, kun mikrofonin avaaminen tuntui vielä pelottavalta. Sitten havaitsin, että  PwC:n Mikko Nieminen ja Visman Jukka Holm rohkeasti jo isännöivät keskustelua, mikä kannusti minua toimintaan.

Clubhouse-keskustelun valmistelut

Keskustelumme aiheeksi valikoitui Kalsariapatialle kyytiä. Olin aiemmin kirjoittanut samasta teemasta Bonfire.fi-bisnesmediaan artikkelin Kalsariapatia ja etätyön imu.

Tavoitteenamme oli keskustella nyt jo vuoden kestäneen etätyökauden aiheuttamista ongelmista ja ideoida niihin ratkaisuja. Ajattelimme tämän olevan keskustelunaihe, josta jokaiselta löytyisi mielenkiintoisia näkökulmia.

Onnistuin houkuttelemaan mukaan keskustelijoiksi Mikko Niemisen tuomaan yritysjohtajan näkökulmaa ja Heltin työterveyspsykologi Mari Laarin kertomaan terveydenhuollon ammattilaisen havainnoista. Otin yhteyden myös Bonfiren päätoimittajaan Harri-Pekka Pietikäiseen kyselläkseni hänen kokemuksiaan Clubhousesta ja ehdottaakseni, että voisimme oppia tästä hankkeesta yhdessä.

Rummutimme keskustelua omissa, Heltin ja myös Bonfiren kanavissa muutama päivä etukäteen. Lupasimme myös lähettää kiinnostuneille Clubhouse-kutsuja, joita toimitimmekin kymmenisen.

Asetimme hankkeellemme etukäteen liikennevalomittarit:

Punainen: keskustelu menee pieleen, tekniikka ei pelaa.
Keltainen: opimme käyttämään Clubhousea, paikalle tulee ainakin yksi ulkopuolinen kuulija.
Vihreä: yli 20 ihmistä käy Clubhouse-huoneessamme keskustelun aikana.

Kun asettaa kokeilulle tavoitteet etukäteen, niin onnistumista on jälkikäteen helpompi arvioida.

Clubhouse-keskustelun toteuttaminen

Keskustelumme koitti torstaina 11.3.2021 klo 16.30. Olimme sopineet järjestäjäporukalla Google Meet -tapaamisen alkamaan kymmenen minuuttia aiemmin, jotta voisimme vielä vaihtaa ajatukset. Sovimme minun tehtäväkseni toimia päämoderaattorina ja kertasimme keskustelun käsikirjoituksen, jossa jätimme paljon tilaa paikalle tulevien ihmisten osallistumiselle. Päätimme pitää Google Meetin chatin päällä keskustelun ajan, jotta voisimme helposti viestiä keskenämme Clubhouse-huoneen ulkopuolella.

Sovimme, että minä aluksi avaisin keskustelun ja kertoisin kaikille osallistujille teemastamme: näkökulmat kalsariapatian syihin ja keinoihin sen selättämiseksi. Kertoisin, että kaikki ovat tervetulleita osallistumaan keskusteluun nostamalla kättään, minkä jälkeen me moderaattorit kutsuisimme viitanneen lavalle ja antaisimme puheenvuoron.

Ensimmäisenä puheenvuoron sai Mikko kertoen yritysjohtajan näkökulmasta, kuinka PwC:llä vuosi sitten siirryttiin etätöihin, alussa kaikki oli kiehtovallakin tavalla uutta, kunnes apatia alkoi syksyllä nostaa päätään. Mari jatkoi kertoen Heltin jäsenistöstä ilmenneistä trendeistä, kuten etätyöperiodin alkuvaiheessa vähentyneistä sairauspoissaoloista ja sittemmin syksyllä tapahtuneesta jyrkästä kasvusta työterveyspsykologien tarpeelle.

Näiden alustusten jälkeen oli yleisön kysymysten ja keskustelun aika. Kertasin vielä uudemman kerran huoneemme teeman ja keskustelukäytännöt vauhdista mukaan liittyneille uusille osallistujille: puheenvuoroja pyydettäisiin nostamalla kättä, minkä jälkeen siirtäisimme viittaajan lavalle ja antaisimme puheenvuoron.

Ihan kuin fyysisesti järjestetyissä tilaisuuksissa, kesti hetken, kunnes keskustelu ja keskustelijat alustusten jälkeen lämpenivät. Mutta vauhtiin päästyämme huomasimme viittaajista muodostuvan jo jonoa, ja koko varaamamme tunti kului mukavasti soljuvan keskustelun merkeissä.

Olimme viestineet keskustelumme kestävän tunnin, ja viitisen minuuttia ennen loppua aloin valmistella osallistujia Marin ja Mikon loppureflektioihin, joiden jälkeen päätimme keskustelun ja suljimme huoneen.

Miten onnistuimme?

Miten onnistuimme Clubhouse-keskustelussamme verratessamme toteumaa etukäteen asettamiimme tavoitteisiin? Pääsimme iloksemme vihreälle. Kahdenkymmenen osallistujan raja rikkoutui melko pian keskustelun alun jälkeen ja huoneessamme oli parhaimmillaan 36 ihmistä, joista vielä 29 oli mukana vähän ennen keskustelun päättymistä.

Osallistujien joukossa oli meille entuudestaan tuntemattomia ihmisiä, joiden kanssa pääsimme vaihtamaan ajatuksia. Ihmisten puheenvuoroista opimme uutta ja ne täydensivät hyvin etukäteen sopimiamme alustuksia.

Vinkkejä onnistuneen Clubhouse-keskustelun järjestämiseen

Ja sitten vinkkejä onnistuneen Clubhouse-keskustelun järjestämiseen:

1. Rekisteröidy Clubhousen käyttäjäksi, ota seurantaan sinua kiinnostavat ihmiset (painota mieluummin laatua kuin määrää, jotta sovellus näyttää sinulle jatkossa aidosti sinua kiinnostavat keskustelut) ja harjoittele osallistumalla muutamaan keskusteluun.

2. Valitse keskustelullesi riittävän selkeä aihe. Mitä selkeämpi, sitä helpompi ihmisten on osallistua. (Näiden ohella Clubhousessa on toki myös paljon vapaamuotoisia jutusteluhuoneita, jotka myös puolustavat paikkaansa.)

3. Jos haluat kertoa Clubhouse-keskustelustasi jo etukäteen, sinun kannattaa luoda keskustelu hyvissä ajoin Clubhousen kalenteriin, josta se päätyy seuraajiesi Clubhouse-näytölle keskustelupäivänä.
Halutessasi viestiä Clubhouse-keskusteluasi jo keskustelua edeltävinä päivinä sinun kannattaa varautua kertomaan siitä muiden sosiaalisten medioiden kanavissa.

4. Nimeä huoneellesi useampi kuin yksi moderaattori, jolloin moderaattorin putoaminen linjoilta ei kaada huonetta. Sovi kuitenkin moderaattorien välinen työnjako etukäteen ja luo moderaattoreille myös toinen viestikanava (WhatsApp / Google Meet -chat tms.) viestintään Clubhouse-keskustelun aikana.

5. Varaudu toimimaan Clubhouse-keskustelussasi aktiivisena ja hyvänä moderaattorina. Jos järjestäjiä on useampi, niin sopikaa selkeästi, kuka ottaa tämän roolin. Esimerkillinen moderaattori:

  • alustaa innostavalla tavalla keskustelun
  • kertoo keskustelun aluksi osallistujille Clubhouse-keskustelussa sovellettavat käytännöt ja kertaa ne uusien osallistujien tiedoksi muutaman kerran keskustelun aikana
  • jakaa oikeudenmukaisella tavalla puheenvuorot ja pitää keskustelun aiheessa
  • aktiivisesti siirtää ihmisiä Clubhouse-huoneen lavalle keskustelemaan ja palauttaa puheenvuorojen jälkeen takaisin yleisöön
  • kohteliaasti mykistää lavalle siirretyn ihmisen mikrofonin, jos se on epähuomiossa unohtunut päälle;
    huolehtii lopuksi keskustelun yhteenvedosta ja huoneen sulkemisesta
  • ja toimii muutenkin kaikin puolin kuin hauskojen juhlien emäntä tai isäntä taikka inspiroivan kokouksen puheenjohtaja

 

Netistä löytyy Clubhouse-keskusteluiden järjestämistä koskevia yksityiskohtaisempia ohjeita, joista yllä lähteenä on käytetty Social Media Examiner -sivuston juttua How to Start a Clubhouse Room and Moderate Like a Pro.

Seuraavaksi sitten vain kokeilemaan! Jos sinulta puuttuu vielä kutsu, niin kannattaa kysyä kaverilta tai vaikkapa minulta. Tapaamisiin Clubhousessa!

Jaa

Vaikuttajasta

Timo Lappi

CEO
Heltti
#Kasvu #Yrittäjyys
#Kapasiteetti

Timo Lappi on juristi ja kauppatieteilijä, josta on kuoriutunut kunnianhimoinen kasvuyrittäjä. Timo saa energiaa perinteisten toimialojen ravistelusta uusilla liiketoimintamalleilla ja erottuvaan asiakaskokemukseen panostamalla. Timon sydän sykkii hyvien työpaikkojen luomiselle, ja hänen yrityksistään Heltti onkin valittu Euroopan parhaaksi työpaikaksi terveysalalla ja Fondia lakialalla.

Kommentointi on suljettu