Onnistunut sisältömarkkinointi tuo eksponentiaalisen kasvun – näin testaat sen toimivuuden!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Sisältömarkkinoinnin tulokset puhututtavat ja syystä. Mistä yritys tietää tekevänsä markkinoinnissa oikeita asioita? Miten se voi varmistaa, että sisältömarkkinointi tuottaa paljon enemmän kuin mitä siihen investoidaan rahaa ja aikaa? Kerron ajatuksia siitä tässä blogissa.

1) Ensimmäiset saadut kontaktit eivät kerro sisältömarkkinoinnin toimivuudesta

Kun aloitatte sisältömarkkinoinnin, saatte ensimmäisiä kontakteja varmasti verrattain pian. On kuitenkin tärkeää ymmärtää, mistä taustasta nämä ensimmäiset kontaktit (liidit) tulevat.’

He ovat niitä, jotka jo muutoinkin ovat lähellä ostopäätöstä – ns. low-hanging fruitseja. Toisin sanoen ensimmäiset kontaktit eivät ole ”kasvaneet” sisältömarkkinoinnin ansiosta. Älä siis tuudittaudu siihen mielikuvaan äläkä tyydy näihin tuloksiin. Olisi tuhoisaa ajatella, että ”nyt sisältömarkkinointimme toimii”.

B2B-ostopäättäjä käy ostopolkuaan 80 % digitaalisilla kanavilla. Tätä tietoa vasten pitää ymmärtää, että ensimmäiset kiinnostuneet kontaktit sisältömarkkinoinnin aloituksen jälkeen ovat todennäköisesti tehneet ostopäätösmatkaansa ennen teidän sisältömarkkinointinne aloitustakin.

2) Sisältömarkkinoinnin isoin arvo on uuden potentiaalin kasvattaminen

Toimiva sisältömarkkinointi kasvattaa seuraajamäärää, jossa on laatupotentiaali kohdallaan. Toisin sanoen sisältömarkkinoinnin suuri arvo on siinä, että lisää seuraajia tavoitekohderyhmästä lähtee ihastumaan ajatusjohtajuustason sanomaanne. He eivät vielä ole aktiivisessa ostovaiheessa mutta kasvava potentiaali on muodostumassa, jota voitte johtaa sisällöillä ostopäätöksessä kohti maalia.

Usein ajatellaan, että sisältömarkkinoinnin euromääräisen tuoton pitää näkyä heti, mutta itse asiassa seuraajamäärän kasvu kasvattaa potentiaalia ja tuo esiin sisältömarkkinoinnin todellisen arvon! Tälle seuraajajoukolle ja heidän mielissään pääsette muokkaamaan koko toimialaanne ja omaa positiotanne halutun kaltaiseksi, jotta he jatkoa pohtiessaan priorisoivat juuri teitä ja haluavat keskustella juuri teidän kanssanne.

Sisältömarkkinoinnissa kannattaa ehdottomasti laskea euromääräinen arvo myös tälle potentiaalijoukolle ja konkreettisen potentiaalin esiin saaminen innostaa teitä sisältömarkkinointityössä eteenpäin ja pääsette näkemään konkreettisen arvon seuraajamäärän kasvullekin.

Miten testata sisältömarkinnointimme?

Edellisen kahden tekijän pohjalta väitänkin, että toimivan sisältömarkkinoinnin arvo kasvaa eksponentiaalisesti ajan kuluessa. ROI on nouseva, jos sisällöt eivät pelkästään jää ostamisen aktivointiin vaan ne osataan suunnitella ja toteuttaa ostopäättäjien innostamiseksi tarpeeksi varhaisessa ostovaiheessa. Lisäksi tarvittavien uusien sisältöjen määrä itse asiassa laskee, kun perusta ja ostajaa auttavat perussisällöt ja sisältöpolut ovat kunnossa.

Miten voit testata, toimiiko sisältömarkkinointinne? Jos vastaat alla oleviin kysymyksiin ”KYLLÄ”, olet voiton puolella!

  • Seuraajamäärämme eri kanavilla kasvaa tasaisesti ja seuraajat ovat tavoitekohderyhmistämme
  • Olen huomannut, että sisältöjä tarvitsee tuottaa entistä vähemmän
  • Myyntimme antaa hyvää palautetta kontaktien laadusta
  • Potentiaalin seuraajamäärän arvo realisoituu hyvällä prosentilla myynnin liideiksi

Onnittelut sinulle, joka sait puhtaan ”KYLLÄ”-rivin! Ja tsemppiä sinulle, joka sait ajatuksia siitä, mitä pitää vielä tehostaa. Sparraan ja autan mielelläni!

PS. Lue lisää onnistuneen sisältömarkkinoinnin merkeistä!

Jaa

Vaikuttajasta

Katri Tanni

PhD, CEO
Differo Oy
#sisältöstrategia
#digitaalinen ostopolku

Jätä kommentti