Bonfire.fi

Paikallisuudesta vetovoimaa bisnekseen?

Paikallisuus oli merkittävä trendi jo ennen pandemiaa, mutta vallitseva tilanne on nostanut asian nyt aivan eri sfääreihin. Ja tämän trendin juuret ovat kestävällä pohjalla. Nyt jos koskaan jokaisen yrityksen tulisi miettiä miten ammentaa paikallisia elementtejä osaksi oman yrityksen liiketoimintaa?

Pandemian aika on saanut meidät arvostamaan omaa lähiympäristöämme, omia juuriamme. Itsekin olen löytänyt omasta lähiympäristöstä uusia paikkoja metsälenkeilläni. Olen myös iloinnut siitä, että näin ensimmäistä kertaa raitiovaunun täällä kotikulmillani Tampereella. Jonkinlainen paikallinen ihme! Ennen vuoden vaihdetta kirjoitin lehtijutun paikallisuudesta pohjalaisille, kun en päässytkään joulun viettoon kotiseudulle.

Menestyvät suomalaiset brändit ammentavat jo paikallisuudesta

Yksi paikallisuutta hyödyntävistä kansainvälisistä menestystarinoistamme on isokyröläinen Kyrö Distillery. Kyrö Distilleryn tarina nojaa vahvasti paikallisiin elementteihin, ja nyt vanhan meijerin tiloissa toimiva tislaamo onkin merkittävä myös alueen matkailulle. Toinen maailmalla menestynyt paikallisuudesta ammentava menestystarinamme on pöytyäläinen Myssyfarmi, joka kuljettaa tarinaansa aitojen myssyjä kutovien mummojen mukana. He ovat matkustaneet kutomaan Japaniin saakka. Oma asiakkaani Neste Kekkosentie Tampereella on lähtenyt tuomaan Kekkoseen liittyviä elementtejä osaksi tarinallistamista.

Kun paikallisuutta hyödynnetään, on hyvä olla aina vähän pilkettä silmäkulmassa. Paikalliset ilmiöt ja asiat antavat asioille merkityksen. Ne myös avaat keskustelun ja lisäävät yhteisöllisyyttä. Hienoa nähdä, että myös ketjut ovat heränneet paikallisuuden hyödyntämiseen ja yrittäjille annetaan ketjubrändin sisällä nyt enemmän vapauksia rakentaa omannäköistään asiakaskokemusta paikallisuudesta käsin.

Kun rakennan työssäni tarinallistajana yrityksille ydintarinoita, pyrimme aina yhdessä asiakkaan kanssa miettimään voiko paikallisuus olla läsnä yrityksen ydintarinassa?
Se voi tarkoittaa myös suomalaisten elementtien hyödyntämistä, kun kyse on kansainvälistyvästä yrityksestä. Suomalaisuuteen liittyy paljon positiivisia elementtejä. Hyödynnetään näitä elementtejä ylpeinä kotimaastamme ja siitä, miten olemme monien listojen kärkikaartia, usein jopa listan ykkösiä.

Miten hakea paikallisia elementtejä omaan liiketoimintaan?

Listaa oman liiketoimintasi näkökulmasta esimerkiksi seuraavia asioita Löydätkö yhteyden yrityksesi olemassaolon ja paikallisuuden välille?

· Murre / alueelle tyypilliset sanonnat

· Paikalliset tunnistettavat piirteet, nähtävyydet

· Kylien, kaupunkien, teiden, puistojen, jokien, järvien nimet jne.

· Merkittävät alueen henkilöt/hahmot, elävät, kuolleet, fiktiiviset

· Alueen kasvit, eläimet

· Alueen historia / tapahtumat

· Alueen luonto / ympäristö / maantieteellinen sijainti

· Alueen ihmiset, alueen ihmisten arjelle/vapaa-ajalle tyypillistä

Jokaisen kaupungin ja kunnan kannattaisi rakentaa vahvempi elämyksellinen tarina oman alueen kasvun kehittämiseksi. Tästä alueen elämyksellistävästä ydintarinasta yritykset voivat ammentaa vapaasti myös omaan liiketoimintaansa. Näin alueen toimijat yhdessä rakentavat koko alueen vetovoimaisuutta, alueen brändiä.

YouTube-kanavaltani löydät videon, jossa projektipäällikkö Rositsa Röntynen kertoo Etelä-Konneveden ydintarinan rakentamisesta.

Anne Kalliomäki

Tarinakone

Tarinallistaja

Tarinakoneen perustaja, tietokirjailija, kouluttaja Anne on tarinallistamisen edelläkävijä Suomessa. Annen tarinapajoissa tunnistetaan yrityksen ydintarina ja opitaan erottumaan tarinakokemuksella. Anne on myös Visit Finland Akatemian valmentaja.

Lisää vaikuttajalta Anne Kalliomäki


Lisää kategoriasta Myynti ja markkinointi