Panu Luukka: “Suurin osa yrityksistä ei tule oppimaan tästä mitään. Paitsi, että hamstraavat vessapaperia ajoissa.” 

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Monet yritykset käyttävät nyt kaiken olemassa olevan energiansa adaptoituakseen siten, että selviytyisivät. Tilanne on ennenkokematon, joten vanhoille viisauksille on vaikea löytää tarttumapintaa. Kun kuumuus nousee ja paineet kasvavat, koittaa totuuden hetki. Asiakkaiden jatkuvien peruutuksien myötä testataan yrityksen kulttuuri. Onko se totta vai harhaa?

Yrityskulttuurimuotoilija, Yrityskulttuuri on kuningas (Alma Talent, 2019) -kirjan kirjoittanut Panu Luukka peräänkuuluttaa nyt avoimuutta.

“Yrityksen omaa kulttuuria ei saa unohtaa. Jos kulttuuriin on kuulunut yhdessä asioista sopiminen ja avoimuus, se ei saa loppua. Olisi helppo mennä paniikkitilaan. Siitä huolimatta, ei tulisi toimia siten, että joku heimoneuvosto kokoontuu suljettujen ovien takana, jonka jälkeen tulevat ulos suuren viisauden kanssa, jos niin ei ole aiemminkaan toimittu”. 

Monella painavat eri huolet päälle. Mitä tulee tapahtumaan? Sairastunko minä tai joku läheisistäni? Saanko pitää työpaikkani, vai joudunko työttömäksi? Tällaisten kysymysten äärellä on tärkeää, että saa tulla kuulluksi ja nähdyksi.

“Huolista on kyettävä puhumaan avoimesti. Tulee olla kanavia, joissa niistä voi keskustella. Pahinta on, jos yritys ei tee lainkaan toimenpiteitä. Sen täytyy ottaa jollain tapaa kantaa ja avata kanava, jossa ihmiset voivat kysyä ja keskustella tilanteesta.”, Luukka toteaa. 

Koronaviruksen vaikutukset ovat herättäneet jo nyt liudan pohdintoja siitä, kuinka maailma tulee muuttumaan. Palaako bisnes enää koskaan entiselleen, vai jättääkö korona siihen oman leimansa? Luukka suhtautuu skeptisesti muutokseen isossa kuvassa.

“Toki on yrityksiä, jotka neuvottomuuden vallitessa lähtevät kysymään ja etsimään vastauksia yhdessä. Tämän myötä syntyy oivalluksia ja kokemuksia, joita organisaatiossa ei ole aiemmin koettu, koska ei ole osattu kysyä. Väitän silti, että suurin osa yrityksistä ei tule oppimaan tästä mitään. Paitsi tietysti sen, että hamstraavat vessapaperia tarpeeksi ajoissa.”

 

Jaa

Vaikuttajasta

Harri-Pekka Pietikäinen

päätoimittaja
Bonfire.fi -bisnesmedia

Jätä kommentti