Bonfire.fi

Pelkkä tekniikka ei luo luottamusta

Koska lokakuu oli kyberkuukausi, tuntuisi houkuttelevalta todeta, että marraskuun lopussa kybermaanantaina, homma on jo hanskassa. Todellisuudessa työskentely tietoturvan eteen on jatkuvaa. Lopulta on kyse luottamuksen ylläpidosta ja sen rakentamisesta.

Teematempaukset ovat hyvä muistutus tietoturvan merkityksestä elämässä ja digitaalisen maailman liiketoiminnassa.

Johtaja nukkuu yönsä paremmin, kun hän saa kuulla puhetta tietoturvasta normaalina keskustelunaiheena – vaikkapa silloin, kun suunnitellaan uudistuksia tietojärjestelmiin asiakkaalle tai omalle yritykselle.

Tällä hetkellä kaikkien pitäisi jo tiedostaa, että tietoturvauhkat kehittyvät ripeästi ja niitä on yhä vaikeampi torjua.

Tietoturva on paljon enemmän kuin tekniikkaa

Ajatellaanpa esimerkiksi 29. marraskuuta vietettävää kybermaanantaita, joulunajan verkkokaupan suurta tarjouspäivää. Ostohetkellä annat luottokorttitiedot tai siirryt verkkopankkiin. Mitä tapahtuu silloin, jos oletkin osunut verkkorikollisen valesivulle, rahasi menevät, eikä tuotetta koskaan saavu? Silloin särkyy luottamus.

Yrityksiä tietoturva ei huolestuta ainoastaan hyökkäysten aiheuttaman välittömän liiketoimintariskin vuoksi, vaan luottamusriskin vuoksi.

Siksi on syytä varautua ja varmistaa luottamus, ennen kuin verkkorikollinen tekee tuhojaan tai varastaa dataa ja aiheuttaa maineelle ison kolauksen. Verkkokaupassa myyjälle puolestaan käy kalliiksi, jos joutuu hyökkäyksen kohteeksi juuri, kun pitäisi myydä eniten.

Luottamus on aivan keskeinen voima ihmisten ja myös eläinten arjessa. Haluamme vaistonvaraisesti väistää vaaraa, mutta jos uhkaa pitää arvioida alituisesti, uuvumme ja kykymme toimia ja kehittyä kärsii. Mahdollisuus luottaa kanssaihmisiin ja toimintaympäristöön on välttämätöntä hyvinvoinnillemme.

Liiketoiminnassa luottamus on samalla tavalla A ja O. Luottamisen tarve ulottuu myös digitaaliseen maailmaan, joka on nykyisin osa normaalimaailmaa.

Pelkkä tekninen puhe ei riitä

Luottamus tarkoittaa aina suhdetta ihmiseen, kykyä viestiä ja aidosti välittää toisen huolista. Tietoturvasta puhuttaessa pitää keskustella haasteista empaattisesti ja proaktiivisesti, unohtamatta rohkaisua. Luottamus tietoturvaan vaatii myös jatkuvuutta, eli siitä täytyy muistaa aina puhua.

Meillä Dellillä luottamus ja sen valaminen on äärimmäisen tärkeää. Pyrimme aina ottamaan tietoturvan huomioon, puhumme siihen liittyvistä uhkista ja käytännöistä osana keskusteluja asiakkaiden kanssa ja osana ratkaisukokonaisuuksia.

Olemme myös tietoturvan eturivissä auttamassa asiakkaitamme, jotka haluavat varmuuden, että he voivat kaikin tavoin luottaa käyttämiinsä tietojärjestelmiin. Siksi kehitämme konesali- ja päätelaiteratkaisuja, joissa tietoturva on otettu huomioon suunnittelussa alusta alkaen, eikä jälkeenpäin.

Arjessa meidän pitää kuluttajina paitsi luottaa myös pysyä valppaina, jotta voimme tehdä verkko-ostoksia turvallisin mielin. Lopuksi muutama käytännöllinen vinkki tätä varten:

  1. Tarkista, että selaimessa verkkokaupan osoiterivillä on lukon kuva ja osoitteessa lukee https://
  2. Suosi tuttuja ja hyvämaineisia verkkokauppoja.
  3. Vältä verkko-ostoksia, jos käytät julkista tietokonetta tai julkista WiFiä.
  4. Varmista, että käytät vahvoja salasanoja kirjautumisissa.
  5. Älä kierrätä salasanoja.
  6. Käytä monen tekijän tunnistautumista aina, jos se on mahdollista.
  7. Älä koskaan klikkaa epäilyttäviä linkkejä edes hakukoneessa.

 

Mitä ajatuksia sinun mielessäsi herättää luottamus tietoturvan tilasta esimerkiksi verkkokaupassa tai omassa yrityksessä? Entä kyberkuukausi tai kybermaanantai?

Antero Sarén

Technology and new business enthusiast, blog writer

Antero on pitkän linjan tietoyhteiskuntavaikuttaja, ihmisläheinen johtaja sekä intohimoinen mökkeilijä, kuntoilija ja luonnossa liikkuja. Hän on toiminut muun muassa Dellin toimitusjohtajana. Sitä ennen hän on ollut erilaisissa johtotehtävissä muun muassa VMwarella, Postilla ja Compaqilla.

Lisää vaikuttajalta Antero Sarén


Lisää kategoriasta Teknologia