Bisnesstrategiat ja yrityskulttuurit

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Bisnestrategia ja yrityskulttuuri ovat kuin yin ja yang. Kumpikin voi kokea pärjäävänsä ilman toista ihan muikeasti, mutta ne, jotka ovat saaneet kokea strategian ja kulttuurin yhteisen sinfonian eivät enää muuta hyväksykään.

Yrityskulttuurin kehittäminen on asia, joka tulee ajankohtaiseksi kasvuyrityksille ennen pitkää. Erityisesti Eminen asiakkaat kasvavat usein aikamoisella vauhdilla. Yrityskulttuuri jää jalkoihin, ellei sitä kehitetä ja ohjata aktiivisesti yrityksen mennessä eteenpäin.

Bisnesstrategiat ja yrityskulttuurit

Ei ole lainkaan harvinaista kasvuyritykselle, että bisnesstrategia muuttuu. Monissa kasvuyrityksissä näin tapahtuu luontevasti yrityksen siirtyessä elinkaaren vaiheesta seuraavaan.

Muutos – sillä sitähän bisnesstrategian muuttaminen tarkoittaa – edellyttää toiminnallista muutosta organisaation sisällä. Tätä ei sisäistetä riittävän hyvin. Uusi strategia ei jalkaudu power pointilta käytäntöön todellakaan ilman toimintakulttuurin muutosta. Toimintakulttuuri ei muutu yksisuuntaisesti tiedottamalla uudesta strategiasta. Toimintakulttuuri muuttuu muuttamalla toimintaa. Jokainen voi pohtia, mitä yrityksen toiminta pitää sisällään.

Juu, sitä kaikkea pitää muuttaa. Vanhoilla aineksilla syntyy vanhaa pullaa. Jos haluaa leipoa jotain uutta, vaihdetaan resepti. Syntyy edelleen vanhaa pullaa, jos aineksia ei vaihdeta.

Organisaation ja sen ihmisten suorituskyvyn johtaminen muutostilanteissa edellyttää yleensä ihan toisenlaista kulttuuria, kuin mihin on totuttu. Strateginen yrityskulttuuri on äärettömän selkeä tuki ja apu organisaatioiden strategisiin muutoksiin.

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan bisnesstrategioista ja yrityskulttuureista. Strategista yrityskulttuuria ei voi kehittää ilman, että ymmärtää liiketoimintastrategioita.

Jakson sisältö

  • Mitä yrityskulttuuri on?
  • Mistä yrityskulttuuri muodostuu?
  • Mitä eroa on yrityskulttuurilla ja johtamiskulttuurilla?
  • Miten yrityksen valitsema strategia vaikuttaa kulttuuriin?
  • 4 eniten käytettyä liike-elämän strategiaa ja näitä seuraavien organisaatioiden tyypillisiä tunnusmerkkejä

Kuuntele jakso

Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa

Jakson kesto: 1:00:31

Oletko jo lukenut blogiartikkelin: Erota kivakulttuuri ja strateginen kulttuuri toisistaan? >>

Kuuntele podcastista: Yrityskulttuurin kehittäminen: 2 erilaista koulukuntaa (Vaikuttava Työnantajabrändi -podcast jakso 8) >>

Kuuntele podcastista: Miten yrityskulttuurilla voidaan vaikuttaa kilpailukykyyn (Vaikuttava Työnantajabrändi -podcast jakso 9) >>

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle ja se ilmestyy joka maanantai. Susanna tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä konsepti ja moderni työnantajabrändin rakentamisen metodi, joka on kehitetty nopeasti kasvavien ja skaalautuvien yritysten erityistarpeisiin.

Jaa

Vaikuttajasta

Susanna Rantanen

Co-Founder & CEO
Emine Oy
#Vaikuttavampi työnantajabrändi
#HR-markkinointi

Jätä kommentti