Kymmenen tapaa pilata joululoma – sorrutko näihin?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Suomalaisen joulun perinteeseen kuuluu armoton syöminen erityisen raskaiden jouluruokien parissa. Kinkun ja monenmoisten laatikoiden jälkeen, ja jokaisen muunkin ruokailun välissä, eteen isketään vielä pipareita, torttuja ja aina välillä jostain kaivetaan vielä se jättiläismäinen konvehtirasia esille.

Kun jouluun liittyy (paitsi ehkä tänä vuonna) myös pakonomainen kiertely sukulaisten joulupöydissä, niin sama mässäilyn kierre jatkuu pahimmillaan useamman päivän. Ja koska jouluna on myös kaikenlaista muuta kiirettä, niin liikuntasuoritukset tuppaavat jäädä väliin tai ainakin vähemmälle.

Vähemmästäkin iskee ähky. Ja ähkyä seuraa huono omatunto.

Loma, jolla tulee huono omatunto, on erittäin huono tapa palautua pitkän syksyn rasituksista. Siksi olisikin hyvä muistaa muutama tärkeä asia pian alkavalla joululomalla, vaikka nämä varianssijoulun kymmenen ”sääntöä”:

  1. Sillä ei ole merkitystä mitä syö tai tekee joulun ja uudenvuoden välissä, vaan sillä miten käyttäytyy uudenvuoden ja joulun välissä.
  2. Ihmiset, jotka kokevat huonoa omaatuntoa ja syyllisyyttä syömisestä, ovat tutkitusti kaikkein riskialttein ryhmä painonhallinnan kannalta.
  3. Älkää uskoko väitettä ”social distance”, sillä viranomaissuosituksessa kyse on oikeasti fyysisen etäisyyden pitämisestä. Sosiaalista kanssakäymistä varten on kehitetty huikea määrä teknologiaa, ja ihan perinteinen kiireetön puhelinsoittokin voi olla sosiaalista kanssakäymistä parhaimmillaan.
  4. Viikon tauko liikunnasta ei laske kuntoa, eikä viikon mässäily jätä pysyviä liikakiloja.
  5. Henkisesti tasapainoiset ihmiset ymmärtävät, että aina ei voi onnistua, ei edes säntillisissä elämäntavoissa – ja se on ihan OK.
  6. Joulu ei saa olla suoritus, kilpailu tai vertailu, jossa oma koti on puunattu viimeistä nurkkaa myöden joulukuntoon. Kaapit tulee siivota vain siinä tapauksessa, että aikoo viettää joulun siellä. Ja joulu voi olla oikein onnistunut, vaikka joulukuvat facebookissa saisivat vähemmän peukkuja kuin edellisenä vuonna. Niinpä… jospa otettaisiin kerrankin ihan rennosti.
  7. Se mikä tuntuu hyvälle, tekee hyvää. Kummallisen koronavuoden ja karanteenisuositusten keskellä kannattaa satsata kaikki paukut palautumiseen.
  8. Syödään ja liikutaan sen mukaan mikä parhaalta tuntuu, ei sen mukaan mitä pitäisi oikeaoppisesti tehdä. Kyse ei ole repsahduksesta, vaan pienestä virkistävästä tauosta hyvien päätöksien välissä.
  9. Tänä jouluna on erityinen lupa pysyä kotona ja laiskotella, sillä aina voi vedota siihen että ”tultaisiin tosi mielellämme käymään, mutta ei nyt millään voida, kun on noita riskiryhmäläisiä lähipiirissä.” (ja kaikillahan on, kun oikein tarkkaan miettii)
  10. Joulurauha. Se taitaa oikeasti olla ihan mietitty juttu.

Rentoa joulua kaikille! Ollaan kiitollisia siitä, että monelta osin tämä vuosi oli kuitenkin ihan hyvä. Ensi vuosi on melko varmasti vielä tätä parempi.

Jaa

Vaikuttajasta


liiketoimintajohtaja
Aava Virta
#johtajuus #strategia
#hyvinvointi #kulttuuri

Petterin suuri intohimo on ihmisen potentiaalin johtaminen, joko organisaation johtamisen tai itsensä johtamisen näkökulmasta. Hän yhdistää tuoreella tavalla yrityksen johtamisen, motivaation ja työssä jaksamisen sekä energisyyden. Erityisenä kiinnostuksen kohteena ovat vuorovaikutustaidot ja kyky inspiroida ihmisiä. Petterillä on pitkä ja menestyksellinen ura toimitusjohtajana, ja sen lisäksi hän on valmentanut tuhansia yritysjohtaja ja esimiehiä sekä huippu-urheilijoita, Suomen mestareista olympiavoittajiin, niin Suomessa kuin maailmallakin.

Kommentointi on suljettu