Purpose on merkityksetön

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Et varmaan ole voinut välttyä viime aikoina konsulttien blogeista ja seminaareista, joissa hoetaan että “purpose” on ainoa syy jonka takia yritys menestyy? Yleisimmin tätä harrasta tilaisuutta korostavat esimerkit Patagoniasta ja Teslasta. Tosin mainittakoon että näissä tilaisuuksissa yleensä unohdetaan katsoa Fortune 500 listaa tai yrityksien markkina-arvoa listaavia listoja. Pieni vilkaisu näihin listoihin muistuttaisi että oikea maailma pyörii ilman merkitystäkin. Tai no pieni pohdinta siitä onko ExxonMobililla tai Uberilla jokin isompi “purpose” jääköön lukijan päätettäväksi.

Purpose mielletään usein isommaksi syyksi miksi yritys on olemassa. Yrityksen tarkoitus ei vain ole tuottaa osakkeenomistajille voittoa. Ja en tietenkään ole tätä ajattelua vastaan, haluan vain muistuttaa että menestyvät yritykset rakentuvat enemmän perinteisten vision ja mission varaan, eikä merkityksen.

Visio juontaa latinasta ja yllätys yllätys tarkoittaa näkemistä. Visio on siis näkemystä mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan. Hyvä visio on sellainen, joka määrittelee yrityksen näkemyksen tulevaisuuden markkinoista ja mikä on yrityksen positio siellä. Liian usein visiot ovat ympäripyöreitä ja taipuvat olemaan kuvauksia tavoitteista. Olet varmaan monesti törmännyt seuraavanlaiseen muotoiluun: Haluamme olla maailman johtava asiantuntija tällä toimialalla. Edellä mainittu ei ole visio. Se on tavoite.

Missio juontaa myöskin latinasta ja tarkoittaa matkalle lähettämistä. Yritys, jolla on missio, on matkalla kohti tuota vision määrittelemää tulevaisuuden positiota. Missioon on sisäänrakennettu arvopohjainen lataus, tai siis ainakin pitäisi olla. Mission tarkoitus on ohjata jos lyhytnäköinen kvartaaliajattelu meinaa ohjata yrityksen tekemään asioita ilman arvoja. Tilanne on kuitenkin nykyään sellainen että missiota harvoin kuulee mainittavan enää yrityksien keskusteluissa. Se on unohdettu kun numeroiden kautta johtamisesta on tullut jokapäiväistä mantraa.

Jotta yritys voisi oikeasti pärjätä markkinoilla se tarvitsee toimivan vision, jota tukee arvoista johdettu missio. Ensin näkemys ja sitten arvopohjainen matka. Siinä merkitystä ihan tarpeeksi.

Jaa

Vaikuttajasta

Markus Nieminen

Content Director & Creative Director
TBWA\Helsinki
#Markkinointi
#Strategia