Bonfire.fi

Reijo Karhinen: “Uskottavuus syntyy aitoudesta”

jukka saksi

Ei ole stereotyyppista tapaa viestiä johtajana. Jokaisen pitää rakentaa viestit omista arvoistaan ja lähtökohdistaan käsin. Juttelin Bonfire bisnes-podcastissa Vaken hallituksen puheenjohtajan, OP Ryhmän entisen pääjohtajan Reijo Karhisen kanssa johtajan aitoudesta.

Karhinen nosti pöydälle nämä kolme asiaa:

1) Ole rehellinen itsellesi sekä muille

Kun olet rehellinen itsellesi, olet rehellinen muille. Kun toimit aidosti oman arvopohjan ja tunteen perusteella, ei sinun ikinä tarvitse katua sanomisiasi. Aitous luo helppoutta ja levollisuutta. Rehellisyys takaa myös, että viestinnässä säilyy tietty yhtenäisyys. Kun toimit jatkuvasti samalla tavalla, ihmiset oppivat luottamaan kantaasi.

Johtajalla on velvollisuus kertoa oma näkemyksensä. On johtajia, joilla on näkemyksellisyyttä ja terävää kykyä hahmottaa, mitä on tapahtumassa, mutta he eivät viesti ikäviä asioita tai ongelmia eteenpäin. Silloin sorrutaan helposti kaunistelemaan asiaa siinä pelossa, että joku pahoittaa mielensä. On kuitenkin arvostettavampaa olla rehellinen kuin vain kiva tyyppi.

2) Kun astut huoneeseen, mieti mitä tuot sinne – sama pätee somessa

Mieti, tuleeko huoneeseen perässäsi uudistumishalua, sallivuutta, positiivisuutta – vai kenties hiljaisuutta tai pelkoa?

Karhinen toivoo someen enemmän rakentavaa suorapuheisuutta ja näkökulmia. On paljon huippuasiantuntijoita, joilla olisi hurjasti annettavaa – ihan vaan viestimällä. Näkemysten jakaminen auttaa ja rikastuttaa muita. Riittää, että on oma itsensä, aito ja rehellinen.

Miten paljon paremmin ymmärtäisimme tulevaisuutta, jos pöydässä (somessa) olisi laajaa asiantuntijuutta? Nyt meillä on paljon poissaoloa.

Meidän on pakko olla somessa samanlaisia kuin fyysisessä maailmassa. Karhinen korostaa hienosti, että somen kaikki sisältö, väri ja kiehtovuus tulee meidän erilaisista persoonista.

Reijo Karhinen
Kuvassa Reijo Karhinen

3) Kaiken minkä teet, tee aidosti

Mitä enemmän pystyt olemaan täysin oma itsesi, sitä helpompaa kaikki on.

Karhinen paljastaa loukkaantuneensa todella, kun häneltä on kysytty, kuka hänen tililtään twiittailee. Johtajalla ei ole olemassa muuta tapaa kuin viestiä itse. Vaikka twiittien sisältö tulee syvältä sydämestä, Karhinen saattaa pohtia kauankin sitä, etteivät ne loukkaa ketään osapuolta. Periaattena on viestiä positiivisen kautta.

Johtajan viestinnän keinot ovat murroksessa. Perinteisessä puhujanpöntössä isolle yleisölle puhuminen on usein hyvin yksisuuntaista. Pidät puheen ja poistut. Somessa yleisöllä on mahdollisuus antaa palautetta suoraviivaisemmin. Sen käsittelyssä auttaa aitous: omia mielipiteitä on helpompi puolustaa. Avoin ja rehellinen dialogi edesauttaa aina johtajan uskottavuutta.

Kuuntele Bonfire bisnes-podcastin kolmas jakso, jossa syvennymme lisää johtajan aitouteen >>

Jukka Saksi

Johtajaonmedia.fi

Johtajuusviestinnän valmentaja

Matka artesaanista kauppatieteiden tohtoriksi on ollut matka omaan johtajuuteen. Missiona uudistaa johtajuutta valmentamalla johtajia löytämään luontevan tavan viestimiseen sekä yritysten tukeminen matkalla monikanavaiseksi mediaksi.

Lisää vaikuttajalta Jukka Saksi


Lisää kategoriasta Johtaminen