Sisältö viimeiseksi

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Elämme aikaa jolloin jokaisesta tuutista tulee sisältöä yhä vimmatumpaan tahtiin. Eikä ihme. Monet tahot ovat ostaneet mantran sisältömarkkinoinnista ja Content is the King -ajattelusta.

Sisällön määrityksestä voidaan olla montaa mieltä. Toiset ovat sitä mieltä, että mainonnassa ei ole sisältöä, mutta samalla jakavat Redbullin mainosta Facebookissa. Toisesta Seitsemän vinkkiä laihduttamiseen on sisältöä, mutta vaikuttajan Instagram-live ei ole. Sanottakoon nyt, että kaikki olemassa oleva on sisältöä, sillä ei ole väliä onko se merkityksellistä sinulle vai ei. Se miten sisältöjä käyttää yrityksen eduksi on sitten vaikeampia juttu.

Koska sisällön hyvyyttä on vaikea analysoida etukäteen millään tieteellisellä tai pseudotieteellisellä teorialla, onkin syytä keskittyä kahteen tärkeään termiin jotka antavat sisällölle arvoa: kontekstiin (context) ja suhteisiin (connection).

Konteksti luo sisällölle merkityksen, ei päin vastoin.

Markkinoijan pitää ymmärtää, että missä kontekstissa hänen tuottamaan sisältöön voidaan törmätä. Konteksti luo sisällölle merkityksen, ei päin vastoin. Kontekstin merkitys markkinoinnissa on ollut aina tärkeä. On sitten kyse siitä, että mitä ystäväsi sinusta ajattelevat, kun sinulla on uudet Niket jalassa tai tilanteessa milloin käytät Googlen palvelua ja toivot oikeaa ja pikaista vastausta. Konteksti määrittelee aina sisällön toimivuuden.

Sisällön toimivuuden ratkaisevana tekijänä on suhteet. Hyvä yritys rakentuu sen päälle, miten paljon hyviä suhteita se pystyy luomaan ja ylläpitämään. Eli edelleenkään ei ole kyse itse sisällöstä, vaan siitä miten rakentaa kestäviä suhteita, sisältöjä käyttämällä.

Harvardin professori Bharat Anand kirjoittaa kirjassaan The Content Trap, että menestyvät yritykset ovat rakentuneet suhteiden ympärille, ei sisältöjen ympärille. Tämä on tietenkin on helposti todettavissa, kun ajattelemme asiaa ekosysteeminen ja alustojen kautta. Niiden kautta esimerkki näyttäytyy helpoiten. Sama pätee myös ihan perinteiseenkin liiketoimintaa. Mitä paremmat suhteet ja kontekstiymmärrys, sen elinvoimaisempi yritys.

Älä siis haksahda sisältöansaan, vaan mieti kontekstia ja suhteita.

Tässä jutussa “sisältö” viittaa myös tuotteisiin, palveluihin ja ilmiöihin, ei pelkästään tekstiin, kuviin ja videoihin.

Jaa

Vaikuttajasta

Markus Nieminen

Content Director & Creative Director
TBWA\Helsinki
#Markkinointi
#Strategia

Jätä vastaus