Skenarisoi, suunnittele, kuuntele

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Koronavirusepidemian aikana on hyvä pohtia, miten sopeuttaa omaa viestintää vallitsevaan tilanteeseen. Jaan alla kolme liiketoimintaa tukevan luottamusviestinnän vinkkiä ylimenokauden ajaksi.

Skenarisoi! Lähitulevaisuus on tällä hetkellä vaikeasti ennustettavissa, mutta todennäköisten mallien skenarisointi on tässä oiva apu. Esimerkiksi Luottamusaamussa puhunut Sitran tulevaisuusasiantuntija Mikko Dufva kertoo Sitra.fi -sivulla megatrendeistä, jotka auttavat hahmottamaan myös koronaviruksen vaikutuksia. Erikoistun luottamusviestinnän lisäksi tulevaisuusviestintään, ja koronaepidemia on tässä työssä erinomainen harjoitus! Mikä palaa ennalleen, mikä muuttuu? Miten siitä tulisi kertoa?

Henkilökohtaisesti olen hurahtanut Risto Isomäen ilmastodekkareihin, jotka ovat hyviä, luovia esimerkkejä tulevaisuuskuvittelun taidoista. Ilman tätä kuvittelun kykyä emme näe eteenpäin ja kuten nyt huomataan, se kaikkein kaukaisinkaan skenaario ei ole välttämättä ollenkaan epätodennäköinen.

Suunnittele! Monissa yrityksissä on olemassa liiketoiminnan ja markkinoinnin suunnitelmat, mutta viestintäsuunnitelmat ovat pääosin viikoittain tarkentuvia toimenpidelistoja. Hyvä niinkin! Silti nyt jos koska on hyvä hetki ottaa aikaa strategiseen suunnitteluun. Muuttuvatko viestinnän kohderyhmät koronaepidemian jälkeen? Entä pääviestit? Mikä on uutinen koronan jälkeisessä Suomessa?

Kuuntele! Kaikessa suunnittelussa ja tekemisessä sosiaalinen kuuntelu on kullanarvoinen tietolähde. Julkisen keskustelun monitorointi ja analysointi on nyt arvokasta: mistä ihmiset puhuvat – mitä he haluavat tietää? Myös sinulla on mahdollisuus liittyä talkoisiin, missä kerrotaan faktaa koronasta. Tietoa löydät vaikkapa Valtioneuvoston sivuilta.

Pyöriä on hyvä pitää pyörimässä vuoropuhelulla ja oikeisiin kysymyksiin keskittyvällä viestinnällä, mutta nyt ei ole tuotepromootioiden aika. Muista myös omat ihmisesi – Edelmanin tuoreen koronaviruspandemiaan liittyvän Trust Barometer -lisätutkimuksen mukaan omalta toimitusjohtajalta odotetaan myös pandemiaan liittyvää viestintää. Aito leadership-viestintä kumpuaa arvoista, jotka ovat luovuttamattomia. Ihmisarvo ja sen kunnioittaminen mm. työntekijöiden ja asiakkaiden terveydestä huolehtimalla on käytännössä juuri sitä.

Voidaan ja viestitään hyvin!

Nina Alivirta
luottamusviestijä, liiketoimintajohtaja
Pilgrim, Edelman Affiliate
nina.alivirta@pilgrim.fi
www.pilgrim.fi

 

Jaa

Vaikuttajasta

Nina Alivirta

Vastuuviestinnän asiantuntija, osakas
Pilgrim Oy, Edelman Affiliate
#Vastuuviestintä
#Luottamus

Jätä kommentti