Syksyn tulisimmat bisneskirjat tarjoilevat priorisointia ja naisjohtajuutta

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Vuoden 2019 Kirjamessut tarjosivat laajan kattauksen uusia mielenkiintoisia bisneskirjoja. Tässä koottuna Bonfire-tiimin parhaat tärpit messuilta. Nämä kirjat kuuluvat ehdottomasti syksyn lukulistalle!

Ida Hakola, Mikko Rummukainen, Ilona Hiila: Sisältömarkkinoinnin työkalut (Alma Talent)

Ilona Hiila ja Ida Hakola ovat Vapa Median perustajia ja Mikko Rummukainen on yksi Suomen johtavista sisältömarkkinoinnin asiantuntijoista. Yhdessä he ovat kirjoittaneet jokaisen markkinoijan perusoppaan, jossa pureudutaan sisältömarkkinoinnin menestyksekkääseen toteuttamiseen. Kirjassa käydään läpi muun muassa sitä, mistä sisältömarkkinoinnissa on kyse, mitä kuuluu sisältöstrategiaan, mitä on sisällön suunnittelu ja jatkuva sisällöntuotanto, sekä miten sisältöä jaetaan ja jakelun tuloksia mitataan. Kirja on kiinnostava katsaus myös sisältömarkkinoinnin nykytilaan ja siihen muutokseen, joka on vienyt valtaa pois mainostajilta ja perinteiseltä medialta ja siirtänyt sitä yleisölle.

Elina Hiltunen: Tulossa huomenna – Miten megatrendit muokkaavat tulevaisuuttamme (Docendo)

Elina Hiltusen uutuuskirja keskittyy tulevaisuuden megatrendeihin. Millaisia globaaleja haasteita kohtaamme tulevaisuudessa esimerkiksi ilmastonmuutoksen, luonnonvarojen riittävyyden ja digitalisaation saralla? Kirjassa tehdään kiinnostava katsanto siihen, miten tämän päivän tekomme vaikuttavat siihen, miltä tulevaisuus näyttää. Elina Hiltunen on futuristi, jolla on laaja kokemus ennakoinnista, tulevaisuuden trendeistä ja heikoista signaaleista.

Niina Ratsula: Oikein toimimisen kulttuuri (Edita)

Niina Ratsulan perustaman Code of Conduct Company pyrkii auttamaan yrityksiä luomaan kestäviä bisnesetiikan käytäntöjä. Ratsulan uutuuskirjassa opastetaan kohti eettisempää bisnestä ja oikein toimimisen kulttuuria. Ratsulan mukaan lähes jokaisen skandaalin taustalla on se, että yritykseltä puuttuu osittain tai kokonaan eettinen yrityskulttuuri. Kirjassa käydään läpi esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat ajautuneet “väärintoimimisen kulttuuriin”, ja joutuneet sen seurauksena kaikenlaisten skandaalien keskelle. Joukosta löytyy myös Suomessa toimivia yrityksiä, kuten Esperi Care ja Danske Bank, sekä yksityishenkilöitä, kuten Jari Aarnio. Jokaisen yrityksen kannattaisi ottaa bisneksen tekemisen eettisyys huomioon nykypäivänä, ja tällä teoksella pääsee hyvin alkuun prosessissa.

Kirjamessut

Maaretta Tukiainen: Tärkeintä tänään (Tuuma)

Mitäpä jos tekisit tänään vain kolme tärkeintä asiaa? Maaretta Tukiainen neuvoo uudessa kirjassaan “Tärkeintä tänään” ottamaan minimalistisen ajattelutavan osaksi elämää ja pohtimaan, miten elämää saa jäsennettyä paremmin luopumalla vähemmän tärkeistä asioista ja niistä stressaamisesta. Kun näitä vähemmän tärkeitä asioita karsii, saa enemmän aikaa ja tilaa niille asioille, joilla on todella merkitystä. Kirjassa muun muassa esitellään kymmenen tapaa yksinkertaistaa omaa elämää esimerkiksi luopumalla, ryhmittelemällä ja entääntymällä asioista. Maaretan mukaan hänen elämäänsä minimalismi on tuonut rauhaa – ja kuka ei kaipaisi elämäänsä hiukan enemmän rauhaa ja keskittymistä?

Miia Savaspuro: Itseohjautuvuus tuli työpaikoille, mutta kukaan ei kertonut, miten sellainen ollaan (Alma Talent)

Miia Savaspuron kirja kuvaa itseohjautuvuutta raa’an dystooppisella tavalla: “Itseohjautuvuushuumassa hierarkiat on revitty väkivalloin alas ja työntekijät jätetty yksin suoriutumaan hähmäisistä tehtävistä.” Rankasta kuvauksesta huolimatta Savaspuro on kuitenkin sitä mieltä, että parempi itsensä johtaminen on voimavara, joka hyödyttää yksilöä, organisaatiota ja koko yhteiskuntaa. Kirjassaan hän pyrkii vastaamaan kysymykseen, mitä itsensä johtaminen on ja miten sitä tehdään. Itseohjautuvuutta ja sen kehittämistä käydään kirjassa läpi suomalaisista yrityksistä koostuvien esimerkkien kautta. Erityisen kiinnostavaa kirjassa on kappale, jossa pohditaan sitä, “miten nykypäivän lapsista kasvatetaan tulevaisuuden (itsensä) johtajia”. Nyt kun eri koulutusasteiden opetussuunnitelmia jatkuvasti päivitetään, on kiinnostavaa nähdä, miten kehitys etenee.

Anu Kuistiala: Johtajanaiset (Alma Talent)

Anu Kuistiala kertoo heti kirjan alussa, että kirja syntyi halusta kannustaa naisia ottamaan rohkeammin vastaan vaativia tehtäviä. Suomessa ylimmässä yritysjohdossa naiset ovat usein henkilöstö- tai viestintäjohtajia, kun taas miehet päätyvät talous-, liiketoiminta- ja myyntijohtajien paikoille. Kirjan ei ole tarkoitus osoittaa syyttävällä sormella miehiä, vaan rohkaista ja inspiroida naisia. Kantavana teemana kirjassa on eri johtajanaisten haastattelut, joiden joukossa on muun muassa Leena Niemistö ja Merja Ylä-Anttila. Kirjassa käsitellään esimerkiksi sellaisia aiheita, kuin “tytöt eivät usko itseensä” ja “naiset ovat liian itsekriittisiä”, mikä ainakin itselläni herättää heti kiinnostuksen. Teos on ehdottomasti tärkeä lukukokemus, vaikka ei johtajan asemaan omalla uralla tähtäisikään.

Jaa

Vaikuttajasta

Julia Rautiainen

Viestintäkoordinaattori
Bonfire Agency Oy
#viestintä #design
#vastuullisuus

Jätä kommentti