Tekoälyn kanssa alkuun verkkokaupassa

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Tekoäly (AI, Artificial Intelligence) on tämän päivän kuumimpia tulokkaita ja iskee kovaa myös verkkokauppaan. Verkkokauppa, sähköinen kauppa, eCommerce – you name it, on kehittynyt ”mobile first” ajattelusta ”AI first” lähestymiseen valjastaen tekoälyn voimat paremman asiakaskokemuksen puolesta. 

Miksei tekoäly ole laajemmin käytössä verkkokaupassa?

Huomioiden kaikki hype, mikä tekoälyn ympärille on nostettu, on sitä käyttöönotettu verraten vähän. Osittain ainakin näen syynä tähän, että tekoälyyn kohdistuvat odotukset ovat tähtitieteellisiä, kuten palveluntarjoajin lupaukset, mutta kivajalkana oleva teknologia laahaa perässä – vaikka tekoälyn ansiosta saataisiin kirsikkakakkuun niin ketä se hyödyttää, jos kerma on hapanta. Tämän lisäksi olen itse kohdannut kaksi hyvin keskeistä hidastetta:

  • Ei tiedetä mistä voitaisiin aloittaa, jotta saavutetaan suurimman vaikutuksen liiketoimintaan
  • Liian usein ajatellaan tekoälyn ja koneoppimisen olevan hopealuoti kaikkiin ongelmiin

Mistä sitten aloittaa tekoälyn kanssa verkkokaupassa? 

  • Tunnista selkeästi määritellyt verkkokaupan käyttötapaukset jotka liittyvät tunnistamiseen, luokitteluun tai ennustamiseen
  • Roolita teknologiat selkeästi. Käytä tekoälyn teho tunnistamaan keskeiset vaikutustekijät ja käytä perinteisiä teknologioita kuten rule engine varmistamaan yhteneväisyys strategian ja tavoitteiden kanssa
  • Pilotoi AI ratkaisu yhdelle tai kahdelle selkeästi määritellylle käyttötapaukselle jotka voidaan julkaista ja ottaa käyttöön alle 90 päivässä

Mitä seuraavaksi

Edelläkävijöillä on keskiarvolta neljä virtuaalista henkilökohtaista avustajaa joilta he kysyvät neuvoa. Gartnerin mukaan vuonna 2020

  • Tekoälyä käytetään vähintään 60 % yrityksissä verkkokaupassa
  • 30 % verkkokaupan liikevaihdon kasvusta tulee AI teknologioiden avulla

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että verkkokauppa teknologiat olisivat yllättäen vanhentuneet tekoälyn nousun myötä. Verkkokaupan ja tekoälyn pitää toimia jatkossa käsi kädessä, jotta saamme parhaan ulos molemmista.

Mitä voit odottaa tekoälyltä verkkokaupassa?

Ensimmäiseksi tekoäly tarjoaa mahdollisuuden käsitellä suuria määriä dataa merkittävällä kirjolla erilaisia attribuutteja. Esimerkiksi voit yhdistää tehokkaasti asiakaskäyttäytymisendatan, monikanava ja päätelaitedatan, monimutkaisen tuotedata ja petoksen tunnistuksen tehokkaasti yhteen.

Toiseksi tekoäly tarjoaa mahdollisuuden parantaa tarkkuutta selkeästi määritellyillä prosesseilla, jotka muuten vaatisivat suuren määrä manuaalista työtä.  

Kolmanneksi voit lisätä hienojakoisuutta analyyseihin ja orkestrointiin, kuten asiakassegmentointiin, tunneanalyysiin ja personointiin. 

Rajanveto automaation ja käsityön väliin 

Mieti huolella mitä haluat ja mitä on järkevä automatisoida ja mistä ihminen suoriutuu paremmin. 

Mitä ikinä teetkin, varmista, että loppukäyttäjän asiakaskokemus paranee jatkuvasti.

Jaa

Vaikuttajasta

Esamatti Vuolle

Product Owner
Finnair
#Digital Experience
#Digital Transformation

Jätä kommentti