Tiedätkö kuka käyttää webanalytiikkasi dataa?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Jokainen yritys seuraa verkkosivustonsa käyttöä ja käyttäjiä eri tavoin. Aivan liian harvoin kukaan tietää, mit kaikkea seurantaa on käytössä ja kuka käyttää dataa.

Data on uusi öljy, joka saa digitalouden rullaamaan eteenpäin vastustamattomalla voimalla.

Sen vuoksi dataa kerätään jatkuvasti. Klikkaukset, skrollaukset ja lomakkeiden täyttäminen antavat arvokasta tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä. Ostosten ja liidien seuraaminen auttaa tehostamaan mainontaa huimasti.

Tästä arvotavarasta pidetään aivan liian vähän huolta. Välillä kyse on pienistä vuodoista, välillä vieraat saavat käsiinsä öljytankkerin ohjaamon.

Mistä digitaalisen analytiikan vuodot oikein syntyvät?

Holtittomasta käyttöoikeuksien hallinnasta. Kukaan ei huolehdi siitä, kenellä on pääsy lukemaan yrityksen verkkoanalytiikkaa. Kilpailijalle siirtyneet työntekijät ja viime vuoden mediatoimistosi saattavat edelleen päästä kirjautumaan tilillesi.

Ohjelmistoista, joilla on pääsy analytiikkaan. Monet markkinoinnin SaaS-sovellukset hyötyvät siitä, että sovellus pääsee käsiksi analytiikkadataasi. Mutta muistitko poistaa käyttöoikeuden koekäytössä olleilta ohjelmistoilta? Koekäyttökin kannattaisi tehdä muulla kuin yrityksen analytiikkatilillä.

Sivustolle unohtuneista seurantakoodeista. Jokainen mainosjärjestelmä tarvitsee oman seurantakoodinsa. Koodit unohtuvat usein sivustolle sen jälkeen, kun mainosjärjestelmästä on luovuttu. Tiedätkö, mihin kaikkiin mainosjärjestelmiin sivustosi lähettää nyt tietoa?

Lähes aina tieto valuu vääriin käsiin vain siksi, käyttäjäoikeuksista ei pidetä kunnolla huolta. Työntekijät ja kumppanit vaihtuvat jatkuvasti, mutta käyttöoikeudet jäävät päivittämättä.

Kolme ohjetta datavuotojen paikkaamiseksi

Tavallisilta analytiikkavuodoilta vältyt, kun pidät huolta ihmisille ja ohjelmistoille annetuista käyttäjäoikeuksista.

  • Poista käyttöoikeus analytiikkaan ja mainosjärjestelmiin työntekijän lähtiessä yrityksestäsi (tai mainostoimistosta, digitoimistosta tai sivustotalosta).
  • Anna muille ohjelmistoille harkiten oikeus lukea webanalytiikan dataa. Poista oikeus, kun lopetat ohjelmiston käytön.
  • Poista tarpeettomat mainosjärjestelmien ja some-kanavien seurantakoodit sivustoltasi.
  • Näillä kolmella ohjeella paikkaat pahimmat ja vaarallisimmat vuodot helposti. Silloin öljysi ei valu ympäristöön.

    Mikko Piippo on digitaalisen analytiikan konsultti ja Hopkins Oy:n osakas. Analytiikan ja markkinoinnin pariin Mikko siirtyi historiantutkijan uralta.

Jaa

Vaikuttajasta

Mikko Piippo

Digitaalisen analytiikan konsultti, KTK, FL
Hopkins Oy
#Analytiikka
#Markkinointi

Digitaalisen analytiikan & konversio-optimoinnin konsultti, Hopkins oy:n osakas. Digitaalinen analytiikka on verkkosivuston, digitaalisen mainonnan ja digitaalisen markkinoinnin mittaamista ja kehittämistä datan perusteella. Konversio-optimointi on verkkosivuston kehittämistä aikaisempaa paremmin myyväksi.

Jätä kommentti