Tiedon määrä ja ostajan paradoksi

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

On huikea paradoksi, että samaan aikaan kun avoimen tiedon määrä kasvaa päivä päivältä eksponentiaalisesti ja olemme valtavan tietomassan äärellä kaiken aikaa, meidän on yhä vaikeampi tehdä valintoja ja päätöksiä.

On historiallinen tosiasia jo antiikin ajoilta, että kun ihmiselle annetaan liian monta valinnan mahdollisuutta, hän ei osaa valita mitään.

Kun päivät ovat täynnä isompia tai pienempiä päätöksiä, iskee päätöksenteon väsymys.

Samaan aikaan johtamisen muutoksen myötä valintaa ja päätöstä otetaan tekemään useita tahoja yrityksen sisältä. Lisäksi yritykset hyödyntävät ulkopuolisia konsultteja, joille maksetaan siitä, että he tuovat pöytään objektiivista näkökulmaa sekä kokemusta aikaisemmista vastaavista päätösprosesseista.

Auttaako tieto – tässä tapauksessa – sisällöt – asiakasta jos sitä on liikaa tai se on koko ajan uutta?

Sisältöjen määrä kääntyy itseään vastaan, jos et osaa jäsentää niitä ostavalle asiakkaalle merkityksellisellä ja helposti kulutettavalla tavalla. Lisäksi et itsekään näe metsää puilta eli ohjaaminen sisällöillä on entistä vaikeampaa. Verkkopalvelu puuroutuu, kerätyn datan laatu heikkenee ja sen pohjalta on vaikea tehdä päätöksiä, kun sisällöiltä puuttuu konteksti ja relevanttius asiakkaan ostopolulla. Näin käy esimerkiksi liian täyteen laitetun uutiskirjeen osalta: päättelemme, ettei uutiskirjeen sisällöt eivät olleet hyviä, jos niitä ei klikkailtu, vaikka oikeampi analyysi on liian suuri valinnanmahdollisuuksien määrä jolloin ei klikata mitään sisältöä.

Kirkasta sanomasi, uskalla valita vain vähän mutta laadukasta.

Mieti, mitä ostoprosessia edistäviä sisältöjä sinulla on oltava määrällisesti enemmän. Entä mitkä ovat ihan perustietoja ja -sisältöjä joita asiakkaat tarvitsevat vain vähän mutta jotka kestävät aikaa? Mitkä ovat niitä sisältöjä, joita kaikki ostavat asiakkaat tarvitsevat joka tapauksessa?

Me olemme markkinoinnissa tottuneet uutuuden voimaan – älä anna sen sekoittaa tekemistänne. Luota yhdessä valittuun sisältökärkeen ja sanomaan ja rakenna tarvittavat sisällöt sen ympärille. Uskalla toistaa jo tehtyä sanomaa ja aikaisemmin julkaistuja sisältöjä. Ihmiset – me markkinoinnin kohteet – tarvitsemme toistoa, jotta huomaamme, ymmärrämme, vakuutumme, sitoudumme kertomaanne asiakashyötyyn. Silloin kun itsestäsi tuntuu siltä, että ”tätä viestiä on nyt tuotu esiin jo kuukausia, nyt pitää keksiä uutta”, oma kohderyhmäsi on sisäistänyt siitä vasta murusia!

Entistä isompaan rooliin nousee se yritys, joka opastaa todella varhaisista tiedonhauista lähtien omaa kohderyhmäänsä.

Lähde kasvattamaan seuraajia, jotka sitoutuvat sanomaanne ja valitsevat seuraamisen tuloksena teidät. Markkinoinnin perusidea on opastaa asiakas valitsemaan juuri teidät – se ei ole tietoinen yhden hetken päätös, vaan se on oppimatka! Älä kiirehdi, vaikka se vie aikaa, se kannattaa.

 

Jaa

Vaikuttajasta

Katri Tanni

PhD, CEO
Differo Oy
#sisältöstrategia
#digitaalinen ostopolku

Jätä kommentti