Tiimien kolme tärkeintä asiaa

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Olen ehtinyt aloittaa jo kahdessa eri organisaatiossa covid-19 -pandemian aikana. Joko se kertoo siitä, että korona on ollut keskuudessamme melko pitkään tai siitä, että vaihdan projekteja ja työpaikkoja aina kun mielenkiintoista osuu eteen.

Näissä kahdessa paikassa on molemmissa paljon samaa. Tiimi, jolla on yhteinen tavoite saada asioita aikaiseksi. Ja molemmissa tapauksissa tiimit ovat olleet olemassa jo ennen kuin itse hyppäsin niihin mukaan. Ohessa omasta mielestäni ne kolme tärkeintä ja selkeintä asiaa joiden olemassaolo määrittelee minkälaisessa ryhmässä työtä tehdään.

Tiimien kolme tärkeintä asiaa

1. Luottamus 🤝
Jokaisen pitää pystyä luottamaan toisiinsa, jottei tarvitse arvailla hoitaako toinen hommansa. Lähtökohtana pidän itse sitä, että luottamus on aina alkuun olemassa ja sen voi vain menettää. Ja jos luottamus halutaan saavuttaa takaisin, sen eteen pitää tehdä molempien osapuolien työtä. Luottamus myös mahdollistaa seuraavan kohdan.

2. Avoimuus 👌
Avoin kulttuuri mahdollistaa läpinäkyvyyden ja poistaa kaiken epäilyksen siitä mitä toiset tekevät ja saavat aikaan. Avoimuus lisää dialogia ja luo ympäristön jossa uskaltaa puhua. Avoimessa ympäristössä uskallat näyttää myös omat heikkoutesi, ilman että tulee pelkoa että niitä käytetään sinua vastaan.

3. Välittäminen 🤗
Kaksi edellistä toimii pohjana sille että tiimissä välitetään tuloksista ja toisista tiimiläisistä. Kun välittäminen loppuu, valittaminen alkaa. Kun välittää, ei pulkka jää puolimäkeen, vaan jokainen tekee myös asioita jotka eivät yksilölle juuri sattuisi kuulumaan. Kun välitämme, teemme asian eteen enemmän kuin meiltä odotetaan.

Ja samat kolme asiaa korostuu yhtälailla parisuhteissa ja asiakassuhteissa. Yllättävän moni on nostanut keskusteluissa esille, että asiakas ei esimerkiksi suostu avaamaan heille riittävällä tasolla tulevaisuuden roadmapin aiheita tai tuntuu että heiltä pimitetään jatkuvasti tietoa tai heitä ei päästetä niin oikeisiin pöytiin. Useassa tapauksessa syy löytyy näistä kolmesta teemasta. Jos asiakassuhteessa ei päästä rakentamaan luottamusta, ei synny avoimuutta. Ja jos asiakkaasta ei tunnu siltä, että välität heistä enemmän kuin oman organisaatiosi liikevaihdosta, on jälleen luottamus ja avoimuus poissa pelistä.

Pääosin yksinkertaisia asioita

Luettuani kirjoja, kuunneltuani podcasteja ja katsottuani lukuisia Ted-videoita, sitä jotenkin aina vaan palaa näiden perusaiheiden äärelle. Elämässä, yrityskulttuurissa ja asiakaskokemuksessa on pohjimmiltaan kyse melko yksinkertaisista asioita. Trendit ja hypetermit tulevat ja menevät. Jokaisella konsultilla ja kirjailijalla on pakottava tarve yrittää keksiä uusia termejä joista kirjoitetaan mystiikan ja magian tavoin, jolloin lukija lähinnä hämmentyy ja kokee ettei pärjää asioiden kanssa.

On turha yrittää keksiä kauniita korulauseita ennen kuin opimme perusteet.

Jaa

Vaikuttajasta

Janne Gylling

Creative / Partner
Moretag Agency
#UX #CX
#Design

Jätä kommentti