HR

Työnantajabrändin rakentaminen ilman kuluttajabrändin tukea

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, miten erilaista työnantajabrändin rakentaminen on yrityksessä, jota kuluttajayleisö ei tunne? Tunnetut kuluttajabränditalot käyttävät kuluttajamarkkinointiin vuosittain moninkertaisen summan pitääkseen laajan yleisön huomion tuotteissaan tai palveluissaan.

Talent on osa tuota kuluttajayleisöä. Hän altistuu kuluttajamarkkinoinnille ja oppii sen seurauksena, mitä yrityksessä tehdään. Asiakkaana hän todennäköisesti tulee kokeneeksi myös, miten yritys lunastaa asiakaslupaustaan.

Työnantajabrändin rakentaminen

Kaikilla yrityksillä ei ole tätä kuluttajabrändin tarjoamaa luksusta pyrkiessään vaikuttamaan omaan talent-, eli osaajayleisöönsä. Työnantajabrändin rakentaminen ilman tunnetun kuluttajabrändin tukea on lopulta arjen työtehtävien tasolla hyvin erilaista.

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa puhutaan siitä, miten erilaista on rakentaa työnantajabrändiä sellaiseen yritykseen, jolla ei ole valmiiksi vuosikausien kuluttajamarkkinoinnin tuomaa yleisöä ja tunnettuutta.

Työnantajabrändi ja kuluttajabrändi, mitä eroa?

Työnantajabrändi erottaa yrityksen työnantajana ja työyhteisönä muista vastaavista työnantajista. Työnantajabrändin kohdeyleisöä ovat sellaiset osaajat, joita yritys haluaa palkata nyt tai tulevaisuudessa.

Kuluttajabrändi on yleensä jonkin tuotteen tai yrityksen tuotemerkki. Kuluttajabrändäys tarkoittaa tälle tuotteelle tai yritykselle markkinoinnin ja mainonnan keinoin rakennettuja mielikuvia, jotta mahdollisimman moni kuluttaja ostaisi kyseisen tuotteen.

Kenties yksi maailman tunnetuimmista kuluttajabränditaistoista on Coca Colan ja Pepsi Colan välinen taistelu kuluttajista. Kuluttajabrändien rakentamiseen käytetään vuositasolla valtavan paljon rahaa. Sen seurauksena laaja yleisö on tietoinen näiden brändien olemassa olosta.

Kun Coca Cola Suomi, L’oreal, Volvo, IF, Lähitapiola, OP, DNA, Elisa, Finnair ja Valio käynnistävät rekrytoinnin ja julkaisevat työpaikkailmoituksen Linkedinissä, yleisö tunnistaa brändin välittömästi, tietää mistä on kyse ja todennäköisesti lähettää hakemuksensa.

Kuuntele jakso

Kuuntele jakso Desktopilta |  Soundcloudissa | Stitcher Radiossa | iTunesissa | Spotifyssa

Jakson kesto: 25:56 min

Jakson sisältö

  • Mikä olikaan moderni kasvuyritys ja miten se eroaa tyypillisistä kuluttajabränditaloista?
  • Miksi moderneilla kasvuyrityksillä on yhteinen rekrytointihaaste?
  • Miten modernin kasvuyrityksen työnantajabrändin rakentaminen eroaa kuluttajabrändien HR-markkinoinnista?
  • Miten työnantajabrändi ja kuluttajabrändi eroavat toisistaan?
  • Miten modernin kasvuyrityksen ja ison kuluttajabränditalon työnantajabrändiin kohdistuvat viestinnälliset tarpeet eroavat toisistaan?
  • Miten modernin kasvuyrityksen ja ison kuluttajabränditalon työnantajabrändin rakentaminen eroaa toisistaan?
  • Miten rekrytointimarkkinointi, työnantajakuvan kehittäminen ja työnantajabrändin rakentaminen eroavat toisistaan?
  • Mitä työnantajabrändin rakentaminen on ilman tunnetun yritys- tai kuluttajabrändin luksusta?

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle. Se ilmestyy joka maanantai. Susanna tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä konsepti ja markkinoinnin metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisia ja sosiaalisia markkinoinnin keinoja hyödyntäen. Se on kehitetty erityisesti modernien kasvuyritysten skaalautumistarpeita ajatellen.

Jaa

Vaikuttajasta

Susanna Rantanen

Co-Founder & CEO
Emine Oy
#Vaikuttava työnantajabrändi
#HR-markkinointi

Jätä kommentti