Työnantajabrändin rakentaminen somessa

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Työnantajabrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa on yhä tärkeämpää yrityksille. Sosiaalinen media on nimittäin muuttanut markkinointia radikaalisti. Suhtaudumme yhä nihkeämmin ja nihkeämmin uutisvirroissamme tapahtuvaan, kutsumattomaan suoramyyntiin ja mainostamiseen.

Työnantajabrändin rakentaminen somessa

Sosiaalisen median hyödyntäminen yritysten HR-markkinoinnissa ei ole enää mikään uusi juttu. Teimme ensimmäiset somekampanjat asiakkaille itsekin jo kesällä 2011. Sittemmin sosiaalinen media on käynyt läpi oman kehityskulkunsa uutisvirroissa julkaistavien sisältöjen suhteen.

Ensin keskusteltiin ja jaettiin kotialbumin parhaita otoksia. Sitten alettiin jakaa kissavideoita ja omia ammatillisia sisältöjä. Kohtapian toimittiin itsekin uutismedioina, ja jaettiin toisten tuottamia uutisia, artikkeleita ja muita jakokelpoisia sisältöjä.

Kun iso algoritmiuudistus laittoi sosiaalisten medioiden toimintalogiikat uuteen järjestykseen, yritysten oli pakko alkaa mainostamaan tuotteitaan, palveluitaan ja esimerkiksi rekrytointitarpeitaan. Mitä huonommin mainosten tekijä osasi mainostyökaluja käyttää, sitä todennäköisemmin uutisvirtoihimme pääsi jos jonkinlaista mainosta.

Jokainen meistä voi tänä päivänä rakentaa omaa yleisöä sosiaalisessa mediassa. Tämä on valtava mahdollisuus erityisesti mikro- ja pk-yrityksille, joille kaikenlainen markkinointi saattoi olla aikana ennen sosiaalista mediaa taloudellisesti mahdotonta.

Samalla tämä tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että uutisvirroissamme on enenevissä määrin kutsumattomia mainosvieraita. Myös työpaikkailmoitus on suoramyyntiin ja mainokseen verrattavissa oleva sisältö. Yrityksellä on tarve, jonka näkymisestä laajemmille yleisölle se maksaa.

Nyt on kuitenkin niin, että mainokset ovat kutsumattomia vieraita. Eritoten, jos ne on tehty huonosti ja kohdennettu miten sattuu. Työnantajabrändin rakentamiselle on yhä suurempi kysyntä. Työnantajabrändin rakentaminen somessa on valtava mahdollisuus kaikille kasvuyrityksille, mutta erityisesti niille, jotka kärsivät osaajapulasta sekä niille, joiden budjetti ei kärsi ostaa markkinointiviestinnän palveluita.

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa käsitellään työnantajabrändin rakentamista sosiaalisessa mediassa aikana, jona  yrityksen yleisöt blokkaavat tai ainakin sivuuttavat aktiivisesti mainokset sosiaalisen median uutisvirroissaan.

⏱ Jakson kesto: 48:34 min
🔗 Lue jaksoa koskeva teema-artikkeli Eminen blogista >>

Jakson sisältö:

💎Miten sosiaaliset mediat nykyään toimivat?
💎Miksi meidän tulee pysyä sosiaalisista medioista kartalla?
💎Sosiaalisen median hyödyntäminen brändimarkkinoinnissa.
💎Mistä brändäyksessä on kyse?
💎Miten aloitan brändäämisen sosiaalisessa mediassa?
💎 Algoritmi, algoritmi ja algoritmi!
💎Miksi yritystilit pärjäävät harvoin sosiaalisessa mediassa?
💎Miksi sosiaalinen medias sopii brändin rakentamiseen niin hyvin?

🎧 Kuuntele aikaisempi jakso, jossa käsiteltiin samaa aihetta, mutta hieman toisenlaisesta kulmasta >> 

🎧 Kuuntele aikaisempi jakso, jossa puhutaan työnantajabrändin rakentamisesta ilman kuluttajabrändin vipua >>

Haluatko oppia tekemään Vaikuttava Työnantajabrändi -strategia opastuksellani?

Katso lisätiedot seuraavaan Vaikuttava Työnantajabrändi -strategiavalmennukseeni täältä >>

Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin tarjoaa Employee Experience Agency Emine.
https://www.emine.fi

Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista

Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle. Se ilmestyy joka maanantai. Susanna tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.

Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä konsepti ja markkinoinnin metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisia ja sosiaalisia markkinoinnin keinoja hyödyntäen. Se on kehitetty erityisesti modernien kasvuyritysten skaalautumistarpeita ajatellen.

Jaa

Vaikuttajasta

Susanna Rantanen

Co-Founder & CEO
Emine Oy
#Vaikuttava työnantajabrändi
#HR-markkinointi

Jätä kommentti