Bonfire.fi

Työntekijäkokemus ja sen rooli organisaation menestyksessä

työntekijäkokemus

Tällä viikolla koko valtakunta uutisoi Smartumin hullusta kokeilusta, josta saatiin vuoden jälkeen huikeat tulokset. Otsikot tituleerasivat meitä ”uuden työkulttuurin edelläkävijänä ja aikamoisena yrityksenä joka rohkeasti ui vastavirtaan muiden vääntäessä muutamasta kiky-tunnista.” 

Kun muut puristavat työntekijöistään irti mahdollisimman paljon, niin me lähdimme miettimään asiaa toisinpäin. Kuinka saisimme työntekijöistämme irti parempaa laatua, hyvää fiilistä, upeita ideoita, yrittäjämäistä asennetta viedä asioita loppuun. Kuinka saisimme irti ennen kaikkea onnellisuutta?

Työelämä vaatii tänä päivänä henkilöstöltä paljon. Aivotyötä tekevät ovat koetuksella. Meillä Smartumissakin on alkanut suuri digitaalinen transformaatio. Ilman ihmisiä sekä heidän mukaan saamista emme olisi siihen pystyneet. Oppiminen, vanhojen tapojen kyseenalaistaminen, uusien ideoiden utelias etsintä ja rohkeus tehdä myös virheitä. Nämä kaikki ovat asioita joita tarvitaan. Samanaikaisesti uutisoidaan, kuinka yhä nuoremmat ihmiset uupuvat töissä. Monet pienten lasten vanhemmat uupuvat ja eroavat, kun työelämä kohdistaa heihin liikaa odotuksia. Päivän kokonaissaldoon pitäisi saada lisää palautumista, eikä se onnistu ainoastaan siten, että mennään kotiin palautumaan. Tarvitaan keinoja myös työpaikalle.

Tiedämme varmasti myös jokainen, että parhaat ideat eivät synny 8-16 välillä vaan silloin kun ne syntyvät, kenties suihkussa, lenkillä, saunassa tai vaikka salilla.

Nämä faktat tietäen päätimme Smartumissa kokeilla jotain uutta ja erilaista. Meidän tarjoama paketti henkilöstölle sisältää täysimääräisesti kaikki Smartumin omat edut; liikunta-, kulttuuri-, hieronta-, työmatka- ja lounasedut sekä vuoden 2019 alusta myös yli sata tuntia vuodessa työaikaa liikuntaan ja kulttuuriin per työntekijä.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että jokainen työntekijä saa harrastaa liikuntaa tai kulttuuria kolme tuntia viikossa ja saa siitä palkkaa.

Jokainen on vastuussa omista liikuntatunneista. Tämä kuulostaa todella paljolta, mutta voin kertoa että tulokset olivat huikeita. Tämä paketti vähensi muun muassa sairaspoissaoloja lähes 20%, Myös yrityksen tulos parantui merkittävästi suhteessa edelliseen vuoteen.

Mitä tuloksia kokeilu tuotti?

Ilmarisen teettämän kyselyn tulokset henkilöstön työvireestä puhuvat myös kokeilun puolesta. Työn merkityksellisyys, luottamus, yhteisöllisyys, kyvykkyydet sekä suunta, koetaan kaikki olevan erinomaisella tasolla. Siis ei hyvällä, vaan erinomaisella tasolla. Meidän työntekijät kokevat, että kannamme sosiaalisen ja ympäristön liittyvän vastuun työnantajana ja olemme aidosti kiinnostuneita meidän ihmisten hyvinvoinnista. Tulokset hämmästyttävät osaltaan meidät itsemmekin. 70% henkilöstöstä kertoi lisänneensä liikuntaa edun myötä. 100% arvostaa tätä etua ja 98% henkilöstöstä kertoo, että he voivat terveyden puolesta hyvin nyt.

Tukemalla työstä palautumista esimerkiksi juuri tällä tavoin, voimme kaikki voida yhdessä paremmin vaikka teemme kovasti töitä ja tulokset kasvavat.

Työntekijäkokemus ja sen rooli organisaation menestyksessä tulee kasvamaan. Toki työntekijäkokemus sisältää paljon asioita, ei vain etuja. Me Smartumissa olemme tehneet paljon työtä luottamuksen, johtamisen, vuorovaikutuksen, yhteisen kielen, työn tekemisen tapojen sekä rohkeuden eteen. Käymme läpi suurta digitaalista muutosta, joka koskee liiketoimintaa, brändiä ja työkulttuuria. Muutostahti on ollut kova ja työntekijät kovilla. Loppujen lopuksi kyse on välittämisestä ja luottamuksesta. Kun ihmiset kokevat että heihin luotetaan ja heistä välitetään, he myös antavat enemmän. Tämä kokeilu on lisännyt Smartumilla yhteen hiileen puhaltamista ja työntekijöillä on ollut enemmän aikaa pysähtyä. Uskonkin, että menestyneet yritysbrändit tarjoavat tulevaisuudessa muunkinlaisia etuja, kuin ainoastaan palkkaa. Ihminen ei ole robotti, jokainen tarvitsee pysähtymisen ja ajattelemisen hetkiä. Osa haluaa valita sen, milloin tekee tehokkaimmin työnsä.

Emme voi ajatella ihmistä vain kuluna. Jos sinulla on kaksi työntekijää, jotka saavat saman verran palkkaa, niin onnellinen ja hyvinvoiva ihminen voi tuottaa jopa kaksinkertaisesti sen, mitä stressaantunut sekä tyytymätön työntekijä. Palkka on aina investointi ihmiseen. Kun työntekijäkokemus on asia, johon halutaan panostaa, voimme saada maagisia tuloksia aikaiseksi, joita on jopa mahdoton ennustaa. Me uskomme Smartumilla siihen, että emme voi ennustaa tulevaisuutta, mutta voimme yhdessä luoda sen.

Vaatii rohkeutta luottaa ihmisiin. Mutta se on sen arvoista, uskokaa pois.

Suvi Widgrén

Rekka Group

Toimitusjohtaja, yrittäjä

Milloin on aika pistää luistimet toiseen suuntaan kun tarvitsee tai tuntuu siltä? Miten asetat rajat ja menet kohti unelmia? Kuinka uskallat hypätä pois liikkuvasta junasta ja toisaalta kuinka hypätä liikkuvaan junaan kyytiin? Kaikki lähtee rohkeudesta kuunnella omaa sydäntä. Rohkeudesta elää, menestyä, epäonnistua, oppia ja ennen kaikkea nauttia! Intohimoinen businessnainen, sijoittaja, inspiroiva ihmisten johtaja ja rohkea päätöstentekijä uskoo siihen että ala kuin ala saadaan kukoistamaan ihmisiin keskittymällä. Kokemuksiin mahtuu menestynyt EXIT muotibisneksessä, maailmanympärysmatka, konkurssiin päätynyt ravintola-alan start-up sijoitus sekä muutosjohtajuuden kokemukset perheyrityksissä ensin palkkajohtajana toisella ja nyt omassa rekka-firmassa. Suvilla on lähes 20 vuoden johtamiskokemus. Hän on vaikuttanut useassa yrityksessä sekä yhteiskunnallisissa työryhmissä. Hän on rakentanut ja valmentanut unelmatiimejä, tehnyt muutosta yrityskulttuurissa, brändissä, liiketoiminnassa, asiakaskokemuksessa sekä digitaalisessa tranformaatiossa. Hän on johtanut kasvua, muutosta, menestystä ja kriisejä. Teemat: Henkilökohtainen kasvu vaatii rohkeutta | Johtaminen yrityksen alussa, kasvussa, menestyksessä, kriisissä, muutoksessa ja konkurssissa Motto: Kun eksyy, niin matkasta tulee seikkailu.

Lisää vaikuttajalta Suvi Widgrén


Lisää kategoriasta Työhyvinvointi