Työntekijäkokemus ja sen rooli organisaation menestyksessä

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Tällä viikolla koko valtakunta uutisoi Smartumin hullusta kokeilusta, josta saatiin vuoden jälkeen huikeat tulokset. Otsikot tituleerasivat meitä ”uuden työkulttuurin edelläkävijänä ja aikamoisena yrityksenä joka rohkeasti ui vastavirtaan muiden vääntäessä muutamasta kiky-tunnista.” 

Kun muut puristavat työntekijöistään irti mahdollisimman paljon, niin me lähdimme miettimään asiaa toisinpäin. Kuinka saisimme työntekijöistämme irti parempaa laatua, hyvää fiilistä, upeita ideoita, yrittäjämäistä asennetta viedä asioita loppuun. Kuinka saisimme irti ennen kaikkea onnellisuutta?

Työelämä vaatii tänä päivänä henkilöstöltä paljon. Aivotyötä tekevät ovat koetuksella. Meillä Smartumissakin on alkanut suuri digitaalinen transformaatio. Ilman ihmisiä sekä heidän mukaan saamista emme olisi siihen pystyneet. Oppiminen, vanhojen tapojen kyseenalaistaminen, uusien ideoiden utelias etsintä ja rohkeus tehdä myös virheitä. Nämä kaikki ovat asioita joita tarvitaan. Samanaikaisesti uutisoidaan, kuinka yhä nuoremmat ihmiset uupuvat töissä. Monet pienten lasten vanhemmat uupuvat ja eroavat, kun työelämä kohdistaa heihin liikaa odotuksia. Päivän kokonaissaldoon pitäisi saada lisää palautumista, eikä se onnistu ainoastaan siten, että mennään kotiin palautumaan. Tarvitaan keinoja myös työpaikalle.

Tiedämme varmasti myös jokainen, että parhaat ideat eivät synny 8-16 välillä vaan silloin kun ne syntyvät, kenties suihkussa, lenkillä, saunassa tai vaikka salilla.

Nämä faktat tietäen päätimme Smartumissa kokeilla jotain uutta ja erilaista. Meidän tarjoama paketti henkilöstölle sisältää täysimääräisesti kaikki Smartumin omat edut; liikunta-, kulttuuri-, hieronta-, työmatka- ja lounasedut sekä vuoden 2019 alusta myös yli sata tuntia vuodessa työaikaa liikuntaan ja kulttuuriin per työntekijä.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että jokainen työntekijä saa harrastaa liikuntaa tai kulttuuria kolme tuntia viikossa ja saa siitä palkkaa.

Jokainen on vastuussa omista liikuntatunneista. Tämä kuulostaa todella paljolta, mutta voin kertoa että tulokset olivat huikeita. Tämä paketti vähensi muun muassa sairaspoissaoloja lähes 20%, Myös yrityksen tulos parantui merkittävästi suhteessa edelliseen vuoteen.

Mitä tuloksia kokeilu tuotti?

Ilmarisen teettämän kyselyn tulokset henkilöstön työvireestä puhuvat myös kokeilun puolesta. Työn merkityksellisyys, luottamus, yhteisöllisyys, kyvykkyydet sekä suunta, koetaan kaikki olevan erinomaisella tasolla. Siis ei hyvällä, vaan erinomaisella tasolla. Meidän työntekijät kokevat, että kannamme sosiaalisen ja ympäristön liittyvän vastuun työnantajana ja olemme aidosti kiinnostuneita meidän ihmisten hyvinvoinnista. Tulokset hämmästyttävät osaltaan meidät itsemmekin. 70% henkilöstöstä kertoi lisänneensä liikuntaa edun myötä. 100% arvostaa tätä etua ja 98% henkilöstöstä kertoo, että he voivat terveyden puolesta hyvin nyt.

Tukemalla työstä palautumista esimerkiksi juuri tällä tavoin, voimme kaikki voida yhdessä paremmin vaikka teemme kovasti töitä ja tulokset kasvavat.

Työntekijäkokemus ja sen rooli organisaation menestyksessä tulee kasvamaan. Toki työntekijäkokemus sisältää paljon asioita, ei vain etuja. Me Smartumissa olemme tehneet paljon työtä luottamuksen, johtamisen, vuorovaikutuksen, yhteisen kielen, työn tekemisen tapojen sekä rohkeuden eteen. Käymme läpi suurta digitaalista muutosta, joka koskee liiketoimintaa, brändiä ja työkulttuuria. Muutostahti on ollut kova ja työntekijät kovilla. Loppujen lopuksi kyse on välittämisestä ja luottamuksesta. Kun ihmiset kokevat että heihin luotetaan ja heistä välitetään, he myös antavat enemmän. Tämä kokeilu on lisännyt Smartumilla yhteen hiileen puhaltamista ja työntekijöillä on ollut enemmän aikaa pysähtyä. Uskonkin, että menestyneet yritysbrändit tarjoavat tulevaisuudessa muunkinlaisia etuja, kuin ainoastaan palkkaa. Ihminen ei ole robotti, jokainen tarvitsee pysähtymisen ja ajattelemisen hetkiä. Osa haluaa valita sen, milloin tekee tehokkaimmin työnsä.

Emme voi ajatella ihmistä vain kuluna. Jos sinulla on kaksi työntekijää, jotka saavat saman verran palkkaa, niin onnellinen ja hyvinvoiva ihminen voi tuottaa jopa kaksinkertaisesti sen, mitä stressaantunut sekä tyytymätön työntekijä. Palkka on aina investointi ihmiseen. Kun työntekijäkokemus on asia, johon halutaan panostaa, voimme saada maagisia tuloksia aikaiseksi, joita on jopa mahdoton ennustaa. Me uskomme Smartumilla siihen, että emme voi ennustaa tulevaisuutta, mutta voimme yhdessä luoda sen.

Vaatii rohkeutta luottaa ihmisiin. Mutta se on sen arvoista, uskokaa pois.

Jaa

Vaikuttajasta

Suvi Widgrén

Vt toimitusjohtaja
Smartum
#johtaminen
#muutosjohtaminen

Suvi Widgrén perusti nuorena muotialan yrityksen ja kaikista epäilyistä huolimatta kasvatti sen yli 30 hengen menestyväksi yritykseksi. 10 vuotta myöhemmin hän teki onnistuneen EXIT:in ja vei perheensä vuoden kestävälle maailmanympärysmatkalle. Kiertäessään maailmaa hän löysi uuden intohimon ravintola-alalta. Sijoitti suomalaiseen start-up:iin, mutta joutui pian tekemään yhden uransa vaikeimmista päätöksistä viedessään yrityksen konkurssiin. Nyt hän johtaa Smartumia takaisin kasvun tielle.

Kommentointi on suljettu