Unelmista todeksi – kuvitelmat muuttuvat todellisuudeksi kolmessa eri vaiheessa

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Kaikkien innovaatioiden ensimmäinen askel on niiden kuvitteleminen. Se, mitä kuvittelemme puolestaan luo tulevaisuuden todellisuutta: ennen kuin ihminen pystyi lentämään, oli ihminen joka kuvitteli lentävänsä. Tämän vuoksi haastan kaikki mukaan kuvittelemaan, millaisia mahdollisuuksia ja innovaatioita esimerkiksi myynnillä, asiakaspalvelulla, verkkokaupalla tai millä tahansa muulla alalla on tulevaisuudessa!

Kukaan ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Vuosi 2020 tarjoili meille kaikille valtavan yllätyksen ja historiallisen kokemuksen pandemian muodossa. Samalla monet yritykset joutuivat kertarysäyksellä ottamaan harppauksen tulevaisuuteen digitalisaation muodossa. Yritykset ryhtyivät tarjoamaan uusia palveluita virtuaalisista meikkitestauksista laajempaan valikoimaan erilaisia nouto- ja toimitusmahdollisuuksia.

Kuluneen vuoden tähtisovelluksia ja -kokemuksia ovat tarjoilleet ne palvelut ja alustat, jotka ovat pystyneet tarjoamaan niin asiakkailleen kuin käyttäjilleenkin aiempaa enemmän joustavuutta ja monikanavaisuutta. Tähän lukeutuvat niin pilveen rakennetut sovellukset kuin verkkokaupatkin.

Haluan kuitenkin muistuttaa, että emme voi enää keskittyä vain tämän päivän asiakkaiden toiveiden täyttämiseen, vaan meidän on käännettävä katseemme siihen, mitä tulevaisuuden asiakas haluaa.

Kolme askelta visioiden toteuttamiseen

Mutta mistä ihmeestä me voimme tietää, mitä tulevaisuudessa toivotaan? Emme yhtään mistään. Voimme tehdä ennusteita ja analyysejä, joiden pohjalta syntyy valistuneita arvauksia, mutta mikään ei takaa niiden toteutumista. Ennustamattomuuden tähden haastankin kaikki mukaan kuvittelemaan, mikä voisi olla tulevaisuuden todellisuutta.

Kuulen jo monen kysyvän mielessään, mitä minä visioin tulevaisuuden asiakkaille. Kauppa, niin B2B- kuin B2C-puolellakin on siirtynyt yhä enemmän verkkoon ja niin myyjät kuin asiakkaatkin kokevat sen toimivana. Siksi haluan parantaa tulevaisuuden digitaalista asiakaskokemusta entisestään ja tarjota ennakoivaa palvelua.

En puhu nyt chat boxeista tai boteista, vaan veitsenterävällä tekoälyllä varustetusta alustasta, joka mahdollistaa avun tarjoamisen asiakkaalle, ennen kuin hän edes itse tietää sitä kaipaavansa. Samaan tapaan kuin Google tarjoaa oikeaa hakua, ennen kuin olet edes ehtinyt ajatella kysymystäsi loppuun.

Kuvitelmat muuttuvat todellisuudeksi kolmessa vaiheessa. Ensin syntyy idea, sen jälkeen vakuutetaan muut sen hyödyllisyydestä ja viimeisenä se toteutetaan. Sama kaava toimii, oli kyseessä sitten uusi sovellus tai fyysinen tuote. Minulla on jo idea valmiina, mikä on sinun villein visiosi tulevaisuuden varalle?

P.S. Tulevaisuudentutkimus on oma, kiehtova maailmansa. Mikäli aihe kiinnostaa, kuuntele Älyradio-podcastimme jakso, jossa vieraanani oli yksi ennakoinnin suomalaisista uranuurtajista, Risto Linturi. Jakson voit kuunnella täältä.

Jaa

Vaikuttajasta

Sami Lampinen

Maajohtaja
Salesforce
#Digitalisaatio #Myynti
#Ekosysteemit

Sami Lampinen on johtaja, joka on nähnyt läheltä ohjelmistoliiketoiminnan SaaS transformaation (Software as a Service). Hän on kirjoittanut kirjan - Revenue Growth Platform - siitä miten muut toimialat voivat valmistautua kohtaamaan vastaavan ja rakentaa liiketoimintansa OaaS mallille (Outcome as a Service). Mikään yritys ei pysty haastamaan toimialaa yksinään, siksi niiden pitää joko liittyä osaksi ekosysteemiä tai rakentaa sellainen asiakkaidensa ympärille. Kaiken keskiössä on asiakas, jonka ympärille yrityksen tulee rakentaa oma organisaatio asiakkaan elinkaarta mukaillen

Jätä kommentti