Uneton sankarimyytti jumiuttaa yrityskulttuurin

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

”Jäi yöunet vähälle, piti vääntää presentaatiota yömyöhälle saakka.”

”Mä juon kahvin ja syön jonkun energiapatukan nopeesti, kun lounas jäi väliin.”

”En oo juuri liikkumaan kerennyt, illat täyttyy niin nopeesti.”

Siinä kolme tuttua lausahdusta, pölyttyneen oman elämänsä supersankarin vuorosanoja. Entä jos niiden asetelman kääntää päälaelleen?

”Nukuinpa hyvin, lopetin presentaation tekemisen illalla hyvissä ajoin.”

”Olipa rauhallinen lounastunti ja sen päälle pieni lepohetki.”

”Käyn ensin kävelemässä hetken ulkona, katsotaan muut jutut sen jälkeen.”

Ei kuulosta normaalilta, valitettavasti.

Koko ajan ja täysillä, kestämätön taktiikka

Bonfiressa on kirjoitettu viime aikoina paljon unesta ja sen merkityksestä. Visma Enterprisen toimitusjohtaja Jukka Holm sekä työ- ja hyvinvointipalveluja tarjoavan Heltin toimitusjohtaja Timo Lappi peräänkuuluttavat johtajuutta, jossa vaalitaan ajatustyöläisten yksilöllistä unentarvetta. Molempien herrojen viesti on selvä: unen ja levon arvottaminen mahdollistaa sekä tehokkaamman työntekijän että myös tyytyväisemmän ihmisen (painoarvo jälkimmäisellä).

Puhumme paljon muutoksesta ja työn murroksesta. Siitä, kuinka johtaminen on muuttunut ja kuinka työntekijät odottavat itseltään ja työnantajaltaan modernia työkulttuuria. Hyvinvointiin liittyvissä asioissa olemme silti monin palkoin jääneet luterilaiseen limboon, jossa työtä tehdään tehdastyöläisten tavoin. Joskus koetuksella oli selkä, nyt lähinnä pääkoppa. Henry Ford olisi tyytyväinen näkemäänsä.

Sauna, sisu ja perkele. Pyhä kolminaisuus, jonka perinteistä ideologiaa harva tunnustaa kaipaavansa, mutta sitäkin useampi toteuttaa omassa arjessaan. Koko ajan ja täysillä on kestämätön taktiikka, myös silloin, kun se perustellaan koko kansan ominaisuutena. Ei ole viisasta viedä itseään jatkuvasti äärirajoille. Täytyy ymmärtää, milloin on aika mennä kovaa ja milloin ei. Koska tehdään sankaritekoja ja koska lataudutaan seuraaviin.

Modernissa urheiluvalmennuksessa painotetaan dynaamisuutta ja kapasiteetin luomista. Mikäli urheilija treenaa jatkuvasti täysillä, hän tuhoaa omaa kapasiteettiaan. Samoin on työelämässä. Siinä missä Timo Lappi toivoo artikkelissaan julkisen puolen ottavan oppia yritysjohtajista, tulisi yritysmaailman seurata entistä tarkemmin huippputason urheiluvalmennuksen suuntaviivoja. Menestysreseptit rakennetaan loppupeleissä varsin samanlaisista palasisita. Muistatko mikä oli Suomen Leijonien motto jääkiekon MM-kisoissa 2019?

“Kun aika on”.

Tarkkaile työympäristöäsi!

Elämme yhteiskunnassa, jossa on yhä monesti vallalla käsitys, että tehokkuutta tulisi lisätä unen kustannuksella. Luemme tutkimuksia ja inspiroidumme kolumneista, mutta kun kyse on omasta elämästa, on helppo luisua vanhaan sankarimyyttiin. Ainakin niin kauan, jos löytyy joku, joka taputtaa selkään.

Lukemattomat ihmiset työskentelevät silloin, kun heidän pitäisi nukkua. Valitettavan harva työnantaja näkee tämän ongelmallisena (pois lukien julkiset ulostulot aiheesta), sillä työtä tekevä työntekijä edistää työnantajan määrittämiä tehtäviä, ainakin teoriassa. Ongelma on siinä, että mikäli ihminen nukkuu esimerkiksi vain kuusi tuntia kahden viikon ajan, ei hän pysty millään pitämään yllä suoritustasoaan. Myöskään, mikäli ravintoon tai liikkumiseen ei kiinnitä asianmukaista huomiota, seurauksena lanka palaa molemmista päistä. Ja jos ympärillä vallitseva kulttuuri sen hiljaisesti hyväksyy, lanka loppuu – ennemmin tai myöhemmin.

Haluatko tietää, kuinka modernissa yrityskulttuurissa työskentelet? Katso ympärillesi ja havainnoi sitä, kuinka suhtautuminen uneen, ravintoon ja liikkumiseen näkyy. Kuinka työnantaja suhtautuu siihen, että joku kertoo toistuvasti tekevänsä töitä yömyöhään? Ovatko energiapatukat ja nopeasti juotavat jogurtit arkinen näky työpöydällä? Onko tiimipäivien odotetuin hetki ilmaisen viinan bileet?

Jumiuttaako kulttuuria uneton sankarimyytti, josta ei edes haluta päästä eroon?

 

Teksti: Harri-Pekka Pietikäinen

Heinänkorsi suupielessä on Bonfiren kesäinen kolumnipalsta, jossa pohditaan sopivan kevyellä otteella ajankohtaisia ja myös vähemmän ajankohtaisia bisnesilmiöitä.

Jaa

Vaikuttajasta

Bonfire

Kommentointi on suljettu