Bonfire.fi

Väärällä kanavalla?

Riikka Tanner

Viestintä jos mikä on teemana vakioelementtejä johdon agendalla. Suurin osa viestinnän fokuksesta menee markkinointiin ja ulkoiseen viestintään, mutta myös sisäiselle viestinnälle on tilauksensa. Tämä on puheenvuoro sisäiselle viestinnälle – päivitettynä tämän päivän twistillä tietysti.

Organisaatioissa käytetään nykyisin huikea määrä resursseja markkinointiviestintään eri kanavissa – löytyy markkinointivideota, asiakaslehteä, uutiskirjettä, eventtejä, facebookia, instagramia, twitteriä, myyntipromootiota ja f2f myyntiä aina hengästymiseen asti, mutta jos käännämme katseemme organisaation sisälle, typistyy viestintä (usein) pullakahvipalavereihin powerpointteineen, sähköpostiin ja slackiin tai teamsiin.

Samaan aikaan kun tiedostamme, että asiakkaat löytyvät nykyään muista kanavista kuin kivijalkakaupoista, teemme sisäistä viestintää antiikkisilla metodeilla. Tai siis, käsi ylös jos olet powerpointtien suurkuluttaja vapaa-ajallakin?!

Tämä kaikki sai ihan uuden ulottuvuuden jutellessani erään markkinointijohtajan kanssa. Hän puuskahti, että heillä on vaikeuksia saada omia ihmisiä lukemaan heidän sisäisiä blogikirjoituksia, saati sitten yritysblogia, mutta totesi samaan hengenvetoon, että kaikki heidän työntekijöistään seuraavat kyllä aktiivisesti firman instagram-tiliä.

Instagram-tiliä..

Eikö lopputulos luonnollisesti siis ole se, että kohderyhmä ja kanavat eivät kohtaa? Yrityksen henkilöstö odottaa nopeaa, visuaalista ja osallistavaa sisältöä kun yrityksen johto tarjoaa informaatiota enemmän ehkä vielä perinteisiä kanavia hyödyntäen. Tämä sai mielenkiintoisen ajatusprosessin liikkeelle.

Samat askelmerkit sisäiselle ja ulkoiselle viestinnälle

Digimarkkinoinnin ja oikeastaan koko markkinointiviestinnän lähtökohta on ymmärtää yleisöä. Kun riisutaan nämä etuliitteet niin saadaan seuraavanlainen lause;  Viestinnän lähtökohta on ymmärtää yleisöä. Mitä jos tekisimme viestintää niiden ehdoilla kenelle sitä tehdään? Tekisimme viestintää niissä kanavissa, missä kohderyhmämme eli työntekijämme ovat?

Markkinointiviestinnän/kampanjan peruskaavaa soveltaen sisäisen viestinnän askelmerkit menisivät jotakuinkin näin:

  1. Määritellään kuka meidän (tässä tapauksessa sisäinen) kohderyhmämme on? Kaikki vai vain osa työntekijöistä? Tietty ryhmä?
  2. Mikä on se tavoite, jonka haluamme viestinnällä saavuttaa? Lisätä ymmärrystä yrityksen arvoista, strategiasta, jostain muusta?
  3. Miten muotoilemme viestin oikealla tavalla siten, että se viestittää sitä mitä haluamme sanoa (ottaen huomioon mahdolliset kulttuurilliset erot)? Kuka on viestin kertoja?
  4. Kanavien valinta, viestitäänkö f2f, sähköpostilla, sisäisellä uutiskirjeellä, slackissa vai tehtäisiinkö jotain uutta? Katso vaikkapa ideat tämän bloggauksen lopusta!
  5. Budjetti on syytä määritellä etukäteen. Kuinka paljon tähän ”kampanjaan” käytetään henkilöitä ja heidän aikaansa (se kun on pois jostain muusta)?
  6. Mittaaminen. Siis me kyllä mittaamme ja osaamme vaatia ulkoisten viestintäkampanjoiden vaikuttavuutta mutta onko kukaan koskaan mitannut sisäisen viestinnän tehokkuutta? Anyone?

Mikä media toimisi teillä?

Hyvä lähtökohta organisaation sisäisen viestintästrategian päivittämiseen 2020-luvulle on kysyä henkilöstöltä, miten he haluavat, että heille viestitään. Toisekseen on hyvä miettiä eri kanavia siitä näkökulmasta mikä sopii teidän organisaatiokulttuuriin ja vahvistaa yrityksen brändiä, jokaisella kanavalla kun on oma persoonansa.

Voisiko teidän firmalla olla sisäinen Instagram kanava vain työntekijöitä varten? Instagram soveltuu hyvin myös lyhyehköjen tekstisisältöjen tuottamiseen ja erityisesti lyhyiden kuva/videopostausten tekemiseen.

Jokaisella toimistolla on vähintäänkin joitain näyttöjä tai tv-ruutuja? Voisiko niissä pyöriä vaihtuvaa sisältöä, sekä työntekijöiden itse tuottamana, että markkinointi-/viestintäosaston tekemänä? Olet varmasti jossain seminaarissa tai tapahtumassa nähnyt kuinka tapahtumaan liittyvät twiitit ja instagram postaukset näkyvät screenillä? Voisiko teilläkin olla sellainen toimiston seinällä?

Tai aloittaisitteko oman tv-shown? Andrew Wilson, Accenturen CIO, hostaa omaa talkshowta yrityksen omalla televisiostudiolla. Jatkuvan sähköpostin lähettelyn sijaan, hän tuottaa muutaman kerran vuodessa CIO Live nimistä tv -showta studioyleisöineen ja vieraineen(!). Tämän lisäksi hän tekee säännöllisesti lyhyempiä, alle 10 minuutin virtuaalilähetyksiä, joissa haastattelee IT -johtoryhmänsä jäseniä eri teemoista.

Ok, meillä kaikilla ei ole omaa tv -studiota tai Accenturen viestintäbudjettia, mutta voisiko IG tv ajaa teillä saman asian?

Entäpä nopeasti suosiotaan kasvattavat podcastit? Voisiko teillä olla oma vakituinen johdon podcast, missä asiansa osaava ”toimittaja” haastattelee jotakuta johtoryhmän jäsentä päivänpolttavista teemoista?

Pointtina tässä se, että jokainen organisaatio löytää varmasti omat tavat tehdä sisäistä viestintää. Sellaisen, mikä sopii juuri teidän ihmisille. Kokeilemalla oppii.

 

Itse teen viestintää rakkaudesta lajiin ? ja pyrin opettelemaan ja kokeilemaan ennakkoluulottomasti uusia tapoja tehdä viestintää. Esimerkiksi Bonfire blogien lisäksi voit seurata johtamisen eri teemoja viikoittain #johdonagendalla kanavilla Instagramissa ja Facebookissa ???

inspired.riikka

Riikka Tanner

Frankly Partners

Business Director

Riikka Tanner on johdon neuvonantaja ja strategi, joka suhtautuu intohimoisesti tulevaisuuteen ja liiketoiminnan trendeihin. Johdon agendalla -artikkeleissaan Tanner pureutuu johtamisen ajankohtaisiin ilmiöihin omalla tinkimättömällä tyylillään.

Lisää vaikuttajalta Riikka Tanner


Lisää kategoriasta Myynti ja markkinointi