Bonfire.fi

Vahinko ei tule vuosikello kaulassa

Pasi Sillanpaa

Vaikka korona on sekoittanut melkein kaiken, joulu tulee täsmälleen samaan aikaan kuin
aina ennenkin. Sama koskee uutta vuotta, laskiaista, pääsiäistä, vappua ja juhannusta.
Soitin asiakkaalleni tammikuun alkupuolella ja toivottelin hyvää uutta vuotta. Hän toivotteli
samaa takaisin ja totesi, että odottaa jo pääsiäistä. Pikkuserkkuni kyllä pisti lapsena vieläkin
paremmaksi. Keskellä kesää hän odotti koulun alkamista, jotta pääsisi joululomalle.
Aika usein me unohdamme, kuinka monet elämäämme rytmittävät asiat näkyvät suoraan
kalenterissa. Se, milloin ihmiset ovat todennäköisimmin töissä, eli milloin on todennäköisimmin
paras aika myydä heille (ja milloin taas ei), Myöskin, missä vaiheessa yritykset tekevät budjettinsa, tilinpäätöksensä, aloittavat uuden tilikauden. jne.

Aika harvassa yrityksessä näitä kiveen hakattuja hetkiä kuitenkaan mietitään mahdollisuutena tehdä erityisiä toimenpiteitä.

Vuosikello unohdetaan turhan usein

Moni johtamisen neuvoja antava on viime vuosina korostanut, kuinka asioita pitää tehdä
jatkuvana prosessina ja siitä syystä esimerkiksi budjetoinnin ja strategiatyön pitää olla
jatkuvasti liukuvaa. Eli katsellaan koko ajan kauas, kuin aasi kepin päässä roikkuvaa
porkkanaa. Vaikka yritykset kuinka toisin haluaisivat, ne eivät voi mitään esimerkiksi sille,
että heinäkuussa Suomi on monella tapaa kiinni, jouluun valmistautuminen aloitetaan
alitajuisesti jo joulukuun alussa ja täyteen vauhtiin työpaikoilla päästään aikaisintaan
tammikuun puolivälissä, josta onkin enää kuukausi hiihtolomaan.

Ihmiset aloittavat rauhallisen laskeutumisen ja kiihdyttävät rauhallisesti. Se ei ehkä näy
suoraan työpäivissä ja työpaikoilla, mutta se näkyy asiakassuhteissa.

Joulukuussa on paljon epätodennäköisempää saada tapaamista uuden asiakkaan kanssa
kuin tammikuussa. Kesäkuussa on myöhäistä tarjota mitään isompaa juttua elokuulle.
Syyskuussa alkaa olla jo kiire tarjota asiakkaalle asioita, joita varten tarvitaan rahaa
seuraavan vuoden budjetista.

Vuosirytmi on edelleen arkea

Kaikilla toimialoilla on omia aikataulujaan ja niitä kannattaa hyödyntää toimivan vuosikellon
avulla. Miettiä milloin panostetaan tavallista enemmän uusien asiakkaiden hankkimiseen,
milloin kannattaa aloittaa keskustelut ensi vuoden suunnitelmista nykyisten asiakkaiden
kanssa, milloin kannattaa olla myymättä liian aggressiivisesti ja panostaa enemmänkin
asiakssuhteen syventämiseen. Siirtämällä totuttuja aikatauluja vaikka kuukautta
aikaisemmaksi kuin ennen, saatetaan tehdä jotakin, millä myös kilpailijat saadaan yllätettyä.

Rytmittämällä asioita vuosikelloon, jokavuotiset asiat eivät tule yllättäen, resursseja
käytetään tehokkaammin ja työntekijöille tulee edes hieman vaihtelua siihen jatkuvasti 12kk:n päässä roikkuvan porkkanan seuraamiseen, joka etenee tasan yhtä lujaa kuin sitä kohti
kuljetaan.

Hurjin tulos, minkä oma asiakkaani on saanut vuosikelloa huoltamalla yhdessä vuodessa, oli
70 % kasvu liikevaihdossa ja 80 % kasvu kannattavuudessa. Ja kun firman liikevaihto oli jo
valmiiksi kahdeksannumeroinen, tarvittiin myös pankkitilille lisää tilaa.
Jatkuvasti muuttuvassa maailmassa kaulalla roikkuva vuosikello auttaa välttämään sen
vahingon, että soittaa asiakkaan ovikelloa väärään aikaan väärällä asialla.

Pasi Sillanpaa

Pasi Sillanpää

Kuudes Aisti Oy

Strategisti

Strategiatyön ja markkinoinnin ammattilainen Pasi Sillanpää tuntee erottuvien strategioiden ja markkinointikonseptien lainalaisuudet. Hän tuntee strategiatyötä tiedon jalostamisesta ja päätöksenteon kautta toimeenpanoon. Pasi sekä auttaa yrityksiä tekemään parempia päätöksiä ja johtamaan muutosta että puhuu ja kirjoittaa aktiivisesti aiheen ympäriltä.

Lisää vaikuttajalta Pasi Sillanpää


Lisää kategoriasta Myynti ja markkinointi