Valot päälle tapahtumajärjestäjä, Clubhouse loi uuden kategorian

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Sosiaalisen median kasvuraketti Clubhouse on luonut täysin uuden tapahtumakategorian. Reaaliaikaiseen ääneen perustuva palvelu on vapauttanut pandemian vangitseman monipolvisen keskustelun, joka on jo vuoden ajan patoutunut kodin seinien sisälle.

Clubhouse tulee tekemään tapahtuma- ja verkostoitumisbisnekselle saman, minkä somepalvelut tekivät perinteiselle medialle. On selvää, että kaikki perinteiset tapahtumakonseptit eivät uuden kategorian tuomasta disruptiosta selviä.

Vuoroin vaikuttuminen on energiaa

Ihmiset janoavat reaaliaiaikaisia, satunnaisia ja turvallisia keskusteluja tuttujen ja tuntemattomien kanssa. Suorassa vuorovaikutuksessa ei ainoastaan siirry energiaa vaan syntyy sitä.

Sympaattiset sosiaaliset kohtaamiset kaduilla, kaupoissa, busseissa, työpaikoilla, ravintoloissa, pubeissa, urheilukatsomoissa, lentokentillä, seminaareissa ja tapahtumissa ovat arkipäiväisiä energialähteitä. Pandemia hävitti nämä arjen ja bisneksen satunnaiset kohtaamiset.

Vuorovaikutuksen puutteesta syntynyt energiavaje on merkittävä. Se myös selittää, miksi miljoonat ihmiset eri puolilla maailmaa juttelevat tauotta tuhansissa Clubhouse-huoneissa. Sovelluksen käyttäjämäärän kasvua on rajoitettu, mutta silti se kasvaa nopeammin kuin sovelluksen ylläpitäjät ehtivät tehdä kaikelle tilaa. Siksi palvelussa on myös käyttökatkoksia.

Verkostoituminen on myös miljardibisnes, koska kaikki arvokas syntyy vuorovaikutuksessa.

Liike-elämässä verkostoituminen on välttämättömyys ja se usein tapahtuu muuten tarkasti käsikirjoitetun tapahtuman väliajoilla, cocktail-osuudessa tai päivällispöydässä. Sovitusti tai satunnaisesti.

Clubhousessa luodaan poikkeuksellista arvoa – kulttuuria

Bisnestapahtumat joutuivat vuosi sitten pakkosiirtymään webinaarialustojen päälle. Hyppy verkkoon on ollut kivulias ja monin tavoin myös epäonnistunut. Vanhan seminaarikonseptin mallin mukaan suunniteltu sisältö on puskettu läpi ruudun kautta. Se ole enää päivän tai kahden mittaisena maratonina tarkoituksenmukaista, vaan silkkaa hulluutta.

Sen sijaan tapahtumiin kuuluva osallistujien keskinäinen verkostoituminen on loistanut poissaolollaan. Hämmentävää, että sitä ei ole tunnistettu bisnestapahtumien arvokkaimmaksi anniksi. Verkostot ja energia tuovat kasvun.

Tässä tilannekuvassa ei ole lainkaan yllättävää, että Clubhousen kaltainen sosiaalisen median palvelu otetaan kiljuen vastaan. Hienointa on, että kasvu ja käyttö syntyvät käyttäjien tarpeista ja ideoista. Ihmiset tekevät mitä tarvitsevat eli puhuvat, laulavat tai kuiskivat toisilleen, auttavat, kuuntelevat ja ilahduttavat.

Clubhousessa luodaan nyt keskustelukultuuria ja kehitysvaiheessa olevaa sovellusta todella rakennetaan kulttuurin toiveiden mukaan. Palvelu on nostanut esiin taitavat verkostoitujat ja moderaattorit. He luovat huoneita ja klubeja, aloittavat keskusteluja kiinnostavista aiheista ja tekevät tilaa kaikenlaiselle vuorovaikutukselle.

Luovat kyvyt testaavat, kokeilevat ja suunnittelevat kiivaasti Clubhousen hyödyntämistä konsultointiin, neuvontaan, bisnestilaisuuksiin ja -verkostoitumiseen, viihtymiseen, oppimiseen ja opettamiseen. Emme ole vielä nähneet kuin orastavan alun.

Clubhousen avaama kategoria tekee tilaa tähdille ja luoville yrittäjille

Kuka vain voi perustaa Clubhouseen keskusteluhuoneen tai kokonaisen klubin, johon voi kutsua jäseniä tai hankkia seuraajia. Keskusteluja voi käydä suljetuissa tai avoimissa huoneissa. Tapahtumahuone tai klubi ei maksa mitään. Perinteiset tapahtumajärjestäjät katsovat varovasti ilmaisalustalla kukoistavaa energisoivaa vuorovaikutusilmiötä.

Englanninkielisiä huoneita on runsaasti, mutta kaikki maailman suuret kielet näkyvät palvelussa aktiivisina. Suomenkielisiä klubeja on jo kymmeniä ja tapahtumahuoneita on päivisin auki lukuisia. Säännöllisesti avautuvia huoneita on myös jo useita ja niiden käynnistymistä päivisin odotetaan.

Meissä kaikissa asuu useita tarpeita, joihin Clubhousen kaltainen palvelu vastaa paremmin kuin hyvin. Jo nyt on näkyvissä erilaiset tavoitteet ja intressit.

Yksi rakentaa Messukeskusta, toinen Finlandia-taloa tai ravintolakabinettia. Pienten piirien keskusteluryhmissä päästään pureutumaan jo asioihin, jotka tuottavat liiketoiminnalle arvoa.

Tärkeät ja kevyet aiheet ja teemat houkuttelevat erilaisia ihmisiä yhteen. Rajapinnoilla syntyy aina radikaalia uutta. Elämme renessanssin aikaa.

Portit aukeavat

Kaikki eivät renessanssista innostu. Jotkut ovat jo ehtineet julistaa Clubhousen pandemia-ajan häiriköksi, joka kuolee rokotusten mukana. Epäilijät taitavat olla Android-käyttäjiä, jotka eivät vielä ole saaneet omaa annostaan ihmisääntä.

Uusi kategoria on syntynyt. Se ei häviä minnekään, vaan tulee kasvamaan ja kehittymään erittäin nopeasti. Twitter testaa jo omaa vastaavaa Spaces-ominaisuutta ja Facebook on kehittämässä omaa vastinettaan.

Viime sunnuntaina Clubhousen perustajat ennakoivat Townhall-keskustelussaan, että Android-sovellusta saattaisi päästä testailemaan toukokuussa. Inhimillinen ilo uuden äänen äärellä on ikuista.

Jaa

Vaikuttajasta

Christina Forsgård

Founder
Netprofile
#viestintä
#teknologia #startup

Christina Forsgård on viestinnän uranuurtaja, SLUSHin kummitäti, joulupukin äiti ja teknologianörtti. Yrityksensä Netprofilen kautta hän on tehnyt arvostettua työtä suomalaisten ja kansainvälisten organisaatioiden viestinnän neuvonantajana ja valmentajana.

Jätä kommentti