Valta ei ole enää kuningattarilla – se on meillä kaikilla

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Oletko seurannut hovielämän kulisseista kertovaa herkullista Netflix-sarjaa The Crown? Minä ahmin tammikuussa sarjan muutamassa viikossa ja huomasin, että hovielämän ja historian lisäksi sarja tarjoaa myös katsauksen median kehittymiseen viimeisten 70 vuoden ajalta. Samalla se antaa näkökulman siihen, miten vaikuttajamarkkinointia on osattu hyödyntää jo todella pitkään.

Vaikka vaikuttajamarkkinointi ei ilmiönä ole enää uusi, on siitä viimeisen vuoden aikana Suomessa ja maailmalla puhuttu enemmän kuin koskaan. Pelkästään Googlessa tehtyjen hakujen määrä on vuodessa kolminkertaistunut ja vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijatapahtuma PING Festivaliin osallistui jo viime keväänä viisinkertainen määrä markkinointipäättäjiä edellisvuoteen verrattuna.

Kasvu ei johdu siitä, että yritykset olisivat vasta nyt heränneet hyödyntämään vaikuttajia myynnin edistämisessä, vaan siitä, että sosiaalisen median aikakaudella me kaikki olemme vaikuttajia. Yrityksille tarjoutuu aivan uusia mahdollisuuksia hyödyntää vaikuttajia, heidän sisältöään ja kanaviaan kiinnostavien yleisöjen tavoittamisessa. Samaan aikaan vaikuttajamarkkinoinnin tuloksellinen hyödyntäminen vaatii entistä enemmän taitoa ja tietoa.

Tarinat ihmiseltä ihmiselle ratkaisevat

Me PING Helsingissä uskomme, että tulevaisuude markkinoinnin merkittävin trendi on Human to Human -markkinointi: tarinat, sisällöt ja viestit ihmiseltä ihmiselle. 70 vuotta sitten hallitsijat puhuivat kansalle. Sen jälkeen siirryttiin median valtakauteen, jossa tiedotusvälineet määrittelivät, mitä saimme milloinkin tietää. Nyt viestintä tapahtuu suoraan ihmiseltä ihmiselle (tai välillä ihmiseltä miljoonille ihmisille) ja niin vallanpitäjät, mediat kuin yritykset joutuvat seuraamaan välillä jännityksellä, minkälaiset teemat herättävät keskustelua. Sosiaalisessa mediassa hyvinkin nopeasti ja globaalisti leviävät keskustelut eivät ole entiseen tapaan hallittavissa.

Asetelma tarjoaa ketterille ja rohkeille yrityksille uudenlaisia mahdollisuuksia. Vanhoihin poteroihin ei kannata Human to Human -median aikakaudella kaivautua. Tässä ajassa yrityksen koko liiketoiminnasta on tullut media, ja jokainen potentiaalinen asiakas voi toimia tehokkaana myynnin edistäjänä.

Kuka osaa tunnistaa relevantit vaikuttajat ja tehdä yhteistyötä, joka muuttuu oikeasti liiketoiminnaksi? Miten yhteistyötä tulisi mitata? Minkälaisia tavoitteita asettaa? Miten hyödyntää vauhdilla kehittyvää teknologiaa ja markkinoinnin automatisaatiota? Mikä on perinteisten medioiden rooli tässä palapelissä, kun yhä useampi yritys ryhtyy luomaan ja johtamaan omia yleisöitään muodostaen omia medioita?

Tulee mukaan PING Festivalille oppimaan, verkostoitumaan ja inspiroitumaan

Viime aikoina olemme jo nähneet useita upeita toteutuksia, joissa ihmiset on otettu mukaan vaikuttajina ja nähty aitojen tarinoiden vaikuttavuus myös liiketoiminnan kokonaisuuteen. Euroopan johtavassa vaikuttajamarkkinoinnin tapahtumassa PING Festivalissa esitellään toukokuussa kymmeniä esimerkkiä, joissa vaikuttajamarkkinoinnilla on saavutettu merkittäviä tuloksia liiketoiminnan kehittämiseen. Tutustu ohjelmaan täällä.

PING Festival tuo yhteen niin markkinoinnin ja viestinnän suunnittelijat ja tekijät, kuin brändien markkinointipäättäjät kohtaamaan huippuvaikuttajat kaikilta toimialoilta ja eri kanavista. 8.5.2018 järjestettävässä tapahtumassa osallistujat pääsevät paitsi oppimaan konkreettisista case-esimerkeistä myös inspiroitumaan kansainvälisistä huippupuhujista sekä verkostoitumaan yhdessä. Keynote-puhujien joukossa nähdään mm. Oatlyn luova johtaja John Schoolcraft, futuristi Anne Lise Kjaer, brändistrategi Nick Westergaard ja vaikuttajamarkkinointitoimisto IMA:n perustaja Emilie Tabor.

Toivotamme Sinut tervetulleeksi mukaan PING Helsingin tapahtumiin sekä Facebook –yhteisöömme keskustelemaan ja kehittämään monipuolisempaa yhteistyötä vaikuttajien kanssa ja tuomaan vaikuttajamarkkinointi osaksi liiketoimintastrategiaa. Luomme merkityksellisiä kohtaamisia – niin livenä, verkossa kuin perinteisten medioiden välityksellä.

Halataan viimeistään toukokuun PING Festivalissa. Varmista Bonfiren verkoston ystävähintaiset liput tästä linkistä. (lippuja on rajattu määrä)

Tervetuloa myös PING Festival etkoille tiistaina 10.4. oppimaan lisää H2H-markkinoinnista. Ilmoittaudu mukaan tästä.

Inna-Pirjetta

Inna-Pirjetta Lahti on vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijayritys PING Helsingin perustaja, perhematkailubloggaaja ja työmatkapyöräilijä. Hän uskoo liiketoiminnan tuloksellisuuden perustuvan aitoihin kohtaamisiin, yhdessä koettuihin elämyksiin sekä koskettaviin sisältöihin.

Jaa

Vaikuttajasta

Inna-Pirjetta Lahti

Head of Inspiration, Founder
PING Helsinki
#Vaikuttajamarkkinointi
#H2H #Elämykset

Jätä kommentti