Vastustammeko muutosta vai olemmeko vaan epävarmoja tulevaisuudesta?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Parin viikon takaisessa Nordic Business Forumissa nähtiin kaikkien aikojen paras näkemäni johtamisen puheenvuoro Suomessa. Morgan Stanleyn karismaattinen Carla Harris oli terästä. Tärkeitä isoja teemoja, silti yksi sivurooliin jäänyt yksittäinen lause tykityksen keskellä kosketti minua kaikkein eniten. Hän kysyi esityksessään ”Are people against change or are they just uncertain of the future?”. Yksinkertaista, ehkä itsestään selvää, mutta samalla niin uskomattoman helppo unohtaa. Ei muuta. Tuo lause on nyt vainonnut reilun viikon ajan ja ajattelin kirjoittaa tämän aivomadon ulos.  

Monen organisaation muutoksen keskellä käy edelleen seuraavaa: Johtoryhmä on mielestään sisäistänyt tilanteen missä mennään ja mitä on tarpeen tehdä. Johdolle kaikki asiat ovat viikkojen tai jopa kuukausien aikana läpikotaisin valmisteltuja ja sisäistettyjä. Samoin kuin missä tahansa oppimisessa, johtajalla on riski menettää valmistelun myötä kykynsä katsoa asioita aloittelijan, johtoryhmän ulkopuolelta katsovan työntekijän neitseellisin silmin. Meillä on riski käyttää kieltä, joka on organisaatiollemme vierasta ja riski ohittaa asioita, jotka on käyty läpi johtoryhmässä kymmeniä kertoja ja meille itsestään selviä, mutta kuulijoille täysin vieraita.

Näennäistehokkuus johtaa siihen, että mennään ”ripeästi eteenpäin” kun pitäisi varmistaa, että kaikki on kyydissä. Emme jaksa toistaa, kun olemme itse jo kyllästyneitä omiin juttuihimme, mutta unohdamme että teemme johtamisviestintää sen vastaanottajaa, ei meitä itseämme varten. Heikkosieluisin pieni vähemmistö (se, joita ei pitäisi koskaan päästää esimiestehtäviin) vielä pätee tiedon vallalla ja sillä, että tietää jotakin mitä muut eivät ymmärrä. Sitten hämmästellään, kun ihmiset vastustavat muutosta. Olisiko kuitenkin syytä hämmästellä ihan jotakin muuta, ja oppia?

Viestintä on tehokkain muutostyökalu. Viestintä, joka pyrkii kertomaan vastauksen kysymyksiin miksi, kuka, koska ja miten. Viestintä, joka kertoo miten meidän maailma on parempi sitten, kun muutoksen nostattama pöly laskeutuu. Viestintä, joka ei turhaan kuorruta eikä kerro pelkästään mukavia asioita, mutta tähtää yksilön epävarmuuden poistamiseen. Sen epävarmuuden, jonka ytimessä on kysymys ”miten minulle tässä käy”. Johtaja, osaatko viestintäsi ja ymmärrätkö sen merkityksen?

Jaa

Vaikuttajasta

Mika Sutinen

Industrial Partner
Vaaka Partners Oy
#johtaminen
#strategia

Mika Sutinen on johtamisen kokenut ammattilainen, jonka viimeinen toimitusjohtajapesti Mustin ja Mirrin toimitusjohtajana toi voiton Suomen paras työpaikka-kisassa ja valinnan mm. Vuoden Liikemieheksi 2017 ja Vuoden Markkinointijohtajaksi 2016. Kahdenkymmenen toimitusjohtajavuoden jälkeen oli aika tehdä jotakin muuta, ja niinpä loput työvuosistaan Mika on pyhittänyt muiden toimitusjohtajien sparraamiselle ja mm. perhokalastukselle: pyksystä 2017 alkaen Mika on toiminut Industrial Partnerina Vaaka Partners Oy:nä ja sen ohella hallituksen puheenjohtajana 7 yhtiössä (mm. Framery, Jungle Juice Bar, SGN Group) ja hallituksen jäsenenä (mm Luhta, Ellun Kanat, LähiTapiola Rahoitus).

Jätä kommentti