Vastuullisuus valuu yritysten strategioihin

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Uutuuden intoa huokuvat startup-yritykset edustavat monille intohimoa, energiaa ja tulevaisuutta. Menestyksen huipulla viipottavia firmoja seurataan puolestaan ihailevasti ja kunnioittavasti – ovathan karismaattiset johtajat käveleviä todisteita siitä, kuinka ahkeruus ja periksiantamattomuus tuottavat mainetta ja mammonaa.

Inspiroivilta yritystarinoilta odotetaan suuria visioita ja ikuisen kasvun tavoittelua. Ymmärrettävästi ihmisillä on taipumus hakea merkityksiä ja etsiä syy-ja seuraussuhteita hallitakseen maailman kaaosta ja mielivaltaisuutta.

Kieltämättä, harva yritys nyt haluaisi brändätä itseään maalaamalla makaabereja lopun skenaarioita tai listaamalla nurkan takana häämöttäviä epäonnistumisia. Vasta kun tappioita on ehditty riittävästi sulatella, on ok katsoa peräpeiliin ja kerätä opit talteen – kuten esim. Nokian saagaa reflektoinut Risto Siilasmaa osoittaa.

Tuntuu lähes epäkorrektilta tai vähintään aralta aiheelta kääntää katse yritysten elinkaarten loppupäähän. Kuinka monelta firmalta löytyy vastaus kysymykseen, miten yrityksen tarinan on ennakoitu päättyvän tai minkälaisen perinnön yritys pyrkii jättämään jälkeensä?

Bridgewater Associatesin perustaja ja kehutun Principles: Life and Work -kirjan kirjoittaja Ray Dalio on monella mittarilla menestynyt businessmies. 70-vuotispäivänsä lähestyessä Dalio on jakanut elinkaarensa kolmeen vaiheeseen. On riippuvuus muista ja oppiminen, sitten työelämä ja velvollisuudet, ja viimeisenä seuraa elämästä nauttiminen ja kysymys perinnöstä. Dalio itse on ratkaissut pulman tiivistämällä omat työn ja elämän periaatteensa kansien väliin muiden opiskeltaviksi.

Väittäisin, että viime vuosina inhimillisyyden ja koko ihmiselon rajallisuuden myöntäminen on alkanut valua myös yritysten tarinoihin – ja aina rakenteisiin asti. Ympäristökysymykset kasvattavat painetta vastuullisuudesta ja jäljitettävyydestä. Muuttuva työkulttuuri ja kuluttajien kasvanut valta lisäävät odotuksia yritysten avoimuudesta ja merkityksellisyydestä. Yritysten arvot, missio ja purpose ovat suurennuslasin alla – ja lupaukset tulee myös pystyä lunastamaan.

Taannoisiin eduskuntavaaleihin viitattiin ensimmäisinä ja viimeisinä ilmastovaaleina, sillä varaplaneettoja ei ole käytettävissä. Ennakoisin, että vastuullisuuden ja vastuun kantamisen teemat tulevat ottamaan tilaa yritysten strategioissa jatkuvan kasvun ihailun rinnalla. Vastuullisuus ja merkityksellisyyden luominen ovat jatkossa yritysten suurimpia kilpailutekijöitä – ja kenties nimenomaan kasvun ajureita.

Jaa

Vaikuttajasta

Laura Ahonen

FT, Markkinoinnin tekijä

#Brändit #Insight
#Kuluttajailmiöt

Jätä kommentti