“Vedä keuhkot täyteen sitä sähköistä fiilistä, mitä Slush tarjoaa.” – Bonfire-bisnesvaikuttajien vinkit Slushiin

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Joka ikisessä startup-tapahtumissa, jossa olen ollut, keskustelu kääntyy aina Slushiin. Portugalilainen pääomasijoittaja kertoi paikallisessa WebSummitissa, ettei Lissabonin oma tapahtuma vedä millään vertoja helsinkiläiselle tiiviille ja tulokselliselle spektaakkelille. Ei siitä mihinkään pääse: kyseessä on maailmanluokan kohtaamispaikka.

Mutta mitä tapahtuu Messukeskuksen lattiatasossa ja kymmennissä sivutilaisuuksissa – ja miten valmistautua tähän tapahtumamaratoniin?

Vuoden paras tapahtuma tavata tekijöitä

Slush perustettiin startupien ja sijoittajien kohtaamispaikaksi. Ensimmäisen tapahtuman taustajoukoissa vuonna 2008 oli nainen, jota kutsutaan myös Slushin kummitädiksi. Hän on Christina Forsgård, sijoittaja sekä viestintäyritys Netprofilen perustaja ja hallituksen puheenjohtaja.

“Sijoittajille Slush tarjoaa startup-kentän tilannekuvan, tapaamisia startup-yrittäjien ja toisten sijoittajien kanssa. Arvo syntyy kohtaamisissa. Jos ei puhu kenellekään tai kysy mitään, käteen jää aika vähän.” Slush-konkari Forsgård ohjeistaa.

Työelämäprofessori ja OP Ryhmän entinen pääjohtaja Reijo Karhinen iloitsee uudistamisen ilmapiiristä: “Slush on minulle ilmentymä 2000-luvun nuorista, jotka puskevat Isänmaatamme vahvan uudistumisen tielle. Nuorten varassa oli itsenäistyvän Suomen uudistuminen myös 100 vuotta sitten.”

Karhiselle Slush on ollut tietynlainen oivaltamisen paikka. Antti Merilehto kertoo samaa: ajatus tekoälyä käsittelevään kirjaan syntyi Slushissa pari vuotta sitten. Nyt Tekoäly: Matkaopas johtajalle -kirja on myyntimenestys ja Merilehto Vuoden puhuja 2018: “Slush on vuoden paras tapahtuma tavata tekijöitä. Siellä on aina paikalla avainhenkilöitä kansainvälisistä korporaatioista ja startupeista.”

Sijoittajien lisäksi vakiintuneet yritykset ovat startupeille erinomainen match – ja toisinpäin.  Kai Kaasalainen pyrkii Tamron toimitusjohtajana kasvattamaan yrityksen roolia terveysalan palvelutarjoajana. Siksi myös hän on aina Slushissa: “Slush on erinomainen foorumi ymmärtää kehityssuuntia ja ennakoida tulevaisuuden liiketoimintamahdollisuuksia mm. terveysteknologian saralla. Haluamme konkreettisesti löytää innovatiivisia ratkaisuja ja edelläkävijöitä.”

Konkareiden vinkit: Valmistele etukäteen, mutta luota sattumaan – ja mene bileisiin

Ohjelma on täynnä puheita, sivutilaisuuksia ja mahdollisuuksia tavata ihmisiä ympäri maailmaa. Slushin toimitusjohtaja Andreas Saari ei voi kylliksi korostaa ennakkovalmistautumista. “Tärkeintä on ehdottomasti selvittää omat tavoitteet ja tehdä taustatutkimusta Slushiin tulevista ihmisistä. Matchmaking-työkalu on tähän erinomainen väline.”

Forsgårdin mukaan valmistautuminen alkaa jo viikkoja ennen. Tapaamistyökalu ja LinkedIn pitää olla kunnossa. Pitch eli mitä kerron itsestäni, mitä olen tarjoamassa ja hakemassa on hyvä olla mietittynä.

Forsgård peräänkuuluttaa riittävän unen ja vedenjuonnin tärkeyttä intensiivisen tapahtuman ohessa. Tapahtumasta saa juuri niin paljon, kun siihen valmis panostamaan: “Aktiivisuus kannattaa. Kyse on kohtaamisista erilaisissa tilanteissa. Vain korporaatiosielut lähtevät viideltä himaan.”

Mitä sanovat startup-yrittäjät?

“On tärkeää jättää vapaa-aikaa sovittujen tapaamisten lomaan, jolloin syntyy mielenkiintoisia uusia törmäyksiä ja tuttavuuksia”, Lasse Mäkelä muistuttaa.

Mäkelä on Invesdor-joukkorahoituspalvelun toimitusjohtaja ja yksi perustajista. Hänen tavoiteenaan on päästä tiimin kanssa esittelemään sijoitusalustaa mahdollisimman monelle potentiaaliselle sijoittajalle ja startupille.

Tapio Peltonen, startup-yrittäjä, EEX Oy, pitää tapahtuman kansainvälisestä otteesta. Slushiin on helppo myös kutsua kansainväliset kumppanit.

Peltonen painottaa oman strategian pitämistä kirkkaana mielessä – aina aamuseiskasta jatkoille asti. “Tunne oma strategiasi ja ole avoin uusille strategisille vaihtoehdoille, kun potentiaalinen kumppani tulee vastaan.”

“Onhan sinulla jäsentynyt strategia, jonka myös osaat viestiä uudelle kontaktille uudessa tilanteessa?” Peltonen kysyy niin startupeilta kuin korporaatioiltakin.

Taphtumatyökalu Brellan Director of Communications Reetta Heiskanen muistuttaa startupeja sopimaan tapaamiset sijoittajien kanssa hyvissä ajoin: “Tee se viimeistään tänään!”

“Ihmisiä voi opetella tunnistamaan jo etukäteen. Tätä varten LinkedIn, Crunchbase, Twitter ja AngelList ovat loistavia. Slush julkaisee puhujat ja sijoittajat hyvissä ajoin eli kannattaa hyödyntää tietoa, joka on jo saatavilla.” Heiskanen vinkkaa.

Heiskanen suosii tavoitteiden listausta: “Kirjoita muutama tavoite ylös, jotka haluat tapahtumassa saavuttaa. Se auttaa navigoinnissa.”

Tekoälykirjailija Merilehto rohkaisee panostamaan iltamenoihin: “Slushissa on tärkeää, että löytää oikeat bileet. Tarkoitan tätä ihan tosissaan. Päivät kuluvat nopeasti tapaamisissa, mutta illalla on mahdollisuus tavata sattumalta – törmätä ihmisiin, joihin muuten ei törmäsi.”

Karhinen kannustaa viemään osan tunnelmasta mukanaan: “Nauti myös pelkästä ilmapiiristä. Ummista silmäsi hetkeksi. Vedä keuhkot täyteen sitä sähköistä fiilistä, mitä Slush tarjoaa. Anna virran viedä, älä jarruta, älä torju, verkotu.”

Kohdataan – suunnitellusti tai ihan sattumalta!

Jaa

Vaikuttajasta

Elisa Kitunen


Bonfire.fi
#dialogi #innovaatiot #viestintä

Jätä kommentti