Bonfire.fi

Verkkokauppa tarvitsee oman koulutuksensa

myynti

Digitaalisen kaupan, eli tuttavallisemmin verkkokaupan, osaajia kaivataan tällä hetkellä monissa yrityksissä ja useilla eri aloilla. Euroopassa yritykset kärsivät jo digivalmiiden työntekijöiden pulasta, ja Suomessakin tämä kehitys on ollut näkyvillä jo pidemmän aikaa. 

Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisussa Koronapandemian hyvät ja huonot seuraukset pitkällä aikavälillä (2020) puhutaan muun muassa kaupan globaalista murroksesta. Julkaisussa todetaan, että digitalisaation myötä kaupan toimialalla niin työn sisällöt kuin koulutukseen ja osaamiseen liittyvät vaatimukset ovat muuttumassa merkittävästi – mutta digitaalisen kaupan ammattilaisia ei kouluteta juuri missään.

Täydennyskoulutuksella on kiire jo nyt: syyskuussa ilmestyneen Salesforcen State of Sales -raportin mukaan 78 prosenttia myyjistä kertoo saaneensa uusia vastuualueita työnkuvaansa. 73 prosenttia arvioi työnkuvansa muuttuneen pysyvästi.

Verkkokaupan osaajia tarvitaan tänään eikä huomenna. Meillä, jotka tarvitsemme digivalmiita osaajia, on myös velvollisuus tarjota koulutusta. Ja jos tarjoamme koulutusta, on velvollisuutemme varmistaa, että sen avulla on mahdollista työllistyä. Samalla on huolehdittava, että tämän päivän työvoima  voi hankkia koulutuksella taitoja, jotka vastaavat muuttuvan maailman tarpeita.

Digitaalisen kaupan täydennyskoulutus mahdollistaa kasvua 

Siksi käynnistimmekin vuonna 2017 Salesforce Academyn, rekrytoivan koulutusohjelman. Koulutusohjelmamme työllistymisluvut puhuvat sen toimivuuden puolesta. Edellinen ohjelma päättyi 7.5.2020 keskellä pandemiaa ja 59 % ohjelmaan osallistuneista on silti jo työllistynyt – ja kolmen aiemman akatemian työllistymisluvut vaihtelevat 81–93 prosentin lukemissa.

Tutkimuslaitos IDC:n kesäkuisen raportin mukaan Salesforcen ja sitä ympäröivän ekosysteemin on mahdollista tuottaa Suomeen 24 000 epäsuoraa työpaikkaa sekä kuuden miljardin edestä kansantaloudellista hyvää vuoteen 2024 mennessä. Pelkästään tämä ekosysteemi tarvitsee tuhansittain digitaitoisia osaajia, puhumattakaan koko Suomen tarpeesta.

Tarvitsemme  digitaalisen kaupan koulutusta nopeasti. Kaikkien on kannettava kortensa kekoon, jotta Suomi pysyy digitalisaation aallonharjalla – ja mieluusti hieman sen edellä.

Sami Lampinen

Gapps

CEO

Sami Lampinen on johtaja, joka on nähnyt läheltä ohjelmistoliiketoiminnan SaaS transformaation (Software as a Service). Hän on kirjoittanut kirjan - Revenue Growth Platform - siitä miten muut toimialat voivat valmistautua kohtaamaan vastaavan ja rakentaa liiketoimintansa OaaS mallille (Outcome as a Service). Mikään yritys ei pysty haastamaan toimialaa yksinään, siksi niiden pitää joko liittyä osaksi ekosysteemiä tai rakentaa sellainen asiakkaidensa ympärille. Kaiken keskiössä on asiakas, jonka ympärille yrityksen tulee rakentaa oma organisaatio asiakkaan elinkaarta mukaillen

Lisää vaikuttajalta Sami Lampinen


Lisää kategoriasta Teknologia