Bonfire.fi

Viestintää on kahdenlaista

On olemassa kahdenlaista yritysviestintää, sisäistä ja ulkoista. Ensimmäisen tarkoitus on saada yritys toimimaan paremmin ja jälkimmäisen tarkoitus on kertoa yrityksestä markkinoille.

Tämä yksinkertaistaminen on tarpeen, koska homma näyttää karanneen täysin käsistä. On luotu täysin hatusta vedettyjä termejä ja funktioita sekoittamaan asiakkaita. Oman kuplan sisällä keskustellaan oman porukan kanssa asioista oudoilla ja keksityillä termeillä. Ollaan samaa mieltä asioista, joita ei ole olemassa. Samanlaista käyttäytymistä näkyy esimerkiksi myös taidepiireissä. Taiteesta keskustelemisesta on tullut tärkeämpää kuin itse taiteesta.

Mistä viestinnässä on siis kyse?

Sisäisen viestinnän tärkein tehtävä on saada yrityksen työntekijöille yhteinen ymmärrys siitä miksi yritys on olemassa ja miten se pysyy markkinoilla. Eli suomeksi, miten yritys rakentaa voittavia tuotteita ja palveluita. Käytännössä tämä tarkoittaa että löydetään yhteinen näkemys ja vältetään rikkinäistä puhelinta.

Ulkoinen viestintä on tietyssä mielessä haastavampi yhtälö, koska se voidaan jakaa kahteen erilaiseen tekemiseen, piilotettuun ja näkyvään.

Piilotettu viestintä on sitä mitä tapahtuu meiltä salassa. Suhteet, joita on luotu kouluissa, harrastuksissa, työelämässä, politiikassa taikka selän rapsutus bakkanaaleissa, mahdollistavat tämän työn. Se on neuvotteluita ja kädenpuristuksia, joista me tavalliset palluraiset emme koskaan kuule, muuten kuin sattumalta (Guggenheim ja mitä näitä nyt oli).

Ulkoisen viestinnän perimmäinen tarkoitus on informoida markkinaa yrityksen suoriutumisesta ja aikeista. Ja erityisesti informoida siinä mielessä että se parantaa tai ylläpitää yrityksen positiota markkinoilla. Tämä kuitenkin tuntuu unohtuneen monilta, kun katsoo mitä kaikkea yritykset ja toimistokenttä suoltaa ulos. Tämä on helppo todeta kun avaa minkä tahansa sosiaalisen median kanavan taikka sanomalehden. Päätöntä tauhkaa, joka ei liikuta yritystä mihinkään suuntaan. Ainakaan toivottuun suuntaan. Tähän väliin varmaan kannattaakin mainita, että mainontakin on viestintää. Ei mitään muuta. Se että viestinnälle on ostettu mediatilaa tai influencerit tuekseen, ei muuta tätä tosiasiaa.

Tämä mielessä onkin tärkeää muistuttaa kaikkia, jotka tämän asian parissa tekevät töitä. Pystytkö perustelemaan että viestintäsi tekee a) parempia tuotteita tai palveluita b) vaikuttaa markkinaan? Kaikki muu onkin sitten turhaa tekemistä, ja sille voisi keksiä jonkun uuden termin.

Markus Nieminen

Markus Nieminen

TBWA\Helsinki

Content Director & Creative Director

Lisää vaikuttajalta Markus Nieminen


Lisää kategoriasta Myynti ja markkinointi