Viisi asiantuntijan kuolemansyntiä LinkedInissä – vältä näitä, niin erotut massasta

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Jos olet asiantuntija, olet pandemian aikana luultavasti roikkunut siellä 24/7, non-stop.

Siis LinkedInissä.

Suomalaisia on tuossa asiantuntijaviestinnän johtavassa kanavassa jo lähes 1.5 miljoonaa.

Kaksi viime vuotta ovat tuoneet monenlaisia lieveilmiöitä: olemme eläneet ennennäkemättömässä infoähkyssä viestien pyörremyrskyssä.

Viestintäkanavia on enemmän kuin koskaan, ja viestejä sekä viestijöitä on ruuhkaksi asti.

Kilpailu ajatusjohtajuudesta on armotonta. Samankaltaisia osaajia on pilvin pimein. Heistä jokainen taatusti osaa asiansa.

Moni timanttinen asiantuntija hukkuu nyt LinkedInissä massaan. Se on sääli.

Tässä viisi yleisintä kompastuskiveä, joiden vuoksi viestisi ei nouse esiin LinkedInissä. Karta näitä, niin sisällöntuotantoon käyttämäsi aika ei mene hukkaan.

1. Postailet niitä näitä

Tajunnanvirta on ihana juttu, mutta tavoitteellisen asiantuntijaviestinnän kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Jos postaat yhtenä päivänä ruokaresepteistä ja toisena softan käyttövinkeistä, lukija saattaa hämmentyä.

Möhläyksen voit vielä viimeistellä vaikenemalla siitä, missä asioissa voit lukijaa palvella.

2. Et suuntaa viestiäsi kenellekään

Suomalainen on demokraattinen. Moni meistä haluaa kirjoittaa mahdollisimman laajalle yleisölle, jotta ei vahingossa sulkisi ketään ulkopuolelle.

Segmentointi kuitenkin rokkaa myös LinkedInissä. Jos yrität puhua yhtä aikaa kaikille, et todennäköisesti kiinnosta ketään.

3. Et ole mitään mieltä

LinkedInillä on edelleen tylsä maine. Sitkeän harhaluulon mukaan siellä kannattaa julkaista mieltuiten pelkkää tiukkaa faktaa: tutkimustuloksia, bisneksen kasvulukuja, rekrytointiuutisia ja trendiraportteja.

Useimmiten tämä informaatio julkaistaan vain muutaman ympäripyöreän saatesanan kera, ilman yhtään omintakeista ajatusta.

Kirjoittajan omat oivallukset, arvot ja ainutlaatuisuus pysyvät visusti piilossa, ja lukijan innostuksen määrä on pyöreä nolla.

4. Ajattelet, että tarinat kuuluvat vain satukirjoihin

Suomalainen pelkää myös tarinankerrontaa. Tarina – kuinka lapsellista.

Toinen koulukunta ajattelee, että tarinassa täytyy olla jotain ihmeellistä. Monelle on vieras ajatus, että tarinan voi kertoa lähes mistä tahansa. Vaikka siitä, kun Teams-palaverissa silloin kerran tausta jäi sumentamatta…

Tarina on yksinkertaisesti jotain, jolla on alku, huippukohta sekä loppuratkaisu.

Tarinankerronnalla LinkedIn-sisällöistä saisi sata kertaa koukuttavampia. Kunhan uskoo, että tarinatkin voivat kuulua ”vakavaan asiantuntijoiden väliseen viestintään”.

5. Postaat kerran puolessa vuodessa

Laiskuus on Linkedinin sisällöntuotannossa kuolemansynneistä raskain.

Jos jaat ajatuksia verkostollesi vain kerran puolessa vuodessa, on äärimmäisen epätodennäköistä, että hengentuotteesi sattuisi oikean kohderyhmän silmiin.

Suurin osa suomalaisista on LinkedInissä passiivisia sivustaseuraajia: yhdeksän kymmenestä ei koskaan julkaise mitään. Se, joka jaksaa tuutata ajatuksensa maailmalle kerran tai kaksi viikossa, on superstara.

Ahkeruus ja aktiivisuus ovat suorin oikotie onneen LinkedInin maailmassa.

Jos haluat tietää, mitä muuta LinkedInissä kannattaa tehdä, katso videoni aiheesta. Kerron siinä simppelin strategian, jonka avulla viestisi nousee oikeiden kohderyhmien silmiin.

Jaa

Vaikuttajasta


Yrittäjä & coach
Viestintätoimisto Aivela Oy
#viestintä #työelämä
#henkilöbrändi

Aino Pajukangas on kokenut viestinnän ammattilainen ja ratkaisukeskeinen coach. Ainon intohimo on erottautuva viestintä. Viestintätoimisto Aivelan perustaja tietää, miten nostaa asiakas esiin harmaasta massasta – oli kyse sitten ansaitusta mediasta, somesta tai sisältömarkkinoinnista.

Kommentointi on suljettu