Bonfire.fi

Vuonna 2019 vaikuttajamarkkinointi ei ole media vaan strategia

Inna-Pirjetta Lahti

“Tubettaja, söpö höpöttäjä? otsikoi Hesari joulukuussa. “Vähintään 2 kertaa luotettavampaa kuin perinteinen mainonta” väittää Forbesin tutkimus. #LifeinHel -vaikuttajayhteistyöllä palkintosadetta Cannesissa. Mistä vaikuttajamarkkinoinnissa on kysymys vuonna 2019 ja voiko vaikuttajayhteistyö oikeasti lisätä liiketoimintaa?

Vuonna 2019 tuloksellinen vaikuttajayhteistyö edellyttää:

1. Strategista lähestymistapaa
Vaikuttajamarkkinoinnissa siirrytään tämän vuoden aikana seuraavalle tasolle ja tuloksia tahkotaan strategisella, pitkäjänteisellä yhteistyöllä. Vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelu on osa markkinoinnin vuosisuunnitelmaa ja parhaimmillaan vaikuttajayhteistyötä voidaan tarkastella koko markkinointimixin keskiössä. Kun jo suunnitteluvaiheessa mietitään vaikuttajayhteistyön mahdollisuudet niin maksetuissa kanavissa, omissa kanavissa kuin ansaittua mediaa hyödyntäen, päästään tekemisessä paljon somevaikuttajien vuokrattuja kanavia pidemmälle.

2. Datan ymmärrystä ja implementointia
Pelkkä kiinnostavuus ja kivuus ei enää riitä. Dataa on osattava kerätä ja käyttää niin strategian luomisessa, suunnitteluvaiheessa, vaikuttajavalintojen tukena, sisällön jakamisen apuna kuin mittaamisen välineenä.

3. Monimuotoisuuden hyödyntämistä ja jatkuvaa yhteistyötä
Vaikuttajayhteistyöstä saa kaiken irti vain ottamalla kaikki mahdollisuudet huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Muista pohtia minkälaisia sisältöjä tarvitset, voitko hyödyntää vaikuttajia kohderyhmäasiantuntijoina tai kutsua heidät mukaan kehittämään palveluitanne? Mieti myös minkälaiset vaikuttajat ovat yrityksenne liiketoiminnan kannalta keskeisimpiä, onko tärkeää puhutella mega, macro vai micro vaikuttajia vai kenties asiantuntijoita tai nanovaikuttajia? Ennen kaikkea tuloksellinen vaikuttajamarkkinointi on jatkuvaa win-win-win -yhteistyötä vaikuttajien ehdoilla, yrityksen tavoitteilla ja aina yleisöä palvellen.

4. Uusien kanavien seuraamista
Livesisältöjen merkitys on kasvanut kaikissa kanavissa ja on tärkeää, että myös kaupallisissa yhteistöissä mietitään livekerronnan mahdollisuudet ja varataan riittävät resurssit livekerronnan seurantaan.
Äänisisällöt ja podcastit ovat lyöneet itsensä vihdoin läpi myös Suomessa ja vuonna 2019 tullaan erottamaan jyvät akanoista. Keskity tarinan sisällön lisäksi kertojan kiinnostavuuteen sekä laadukkaaseen tuotantoon.

B2B-vaikuttajamarkkinoinnin ensiaskeleet on otettu ja entistä enemmän hyviä esimerkkejä tullaan näkemään. Somevaikuttajien kenttä laajenee ja niin sponsorointi, e-sport vaikuttajat kuin somevaikuttajien esiinmarssi perinteisissä kanavissa (mm. kirjailijoina) tarjoaa mahdollisuuksia vaikuttajayhteistyöhön aivan uusissa kanavissa.

5. Vastuullisuuden ja eettisyyden huomioimista
Vaikuttava yhteistyö edellyttää luottamusta ja aitoutta. Luottamus syntyy yhteistyön läpinäkyvyydestä ja avoimuudesta sekä rehellisyydestä kaikissa arvioissa. Aitous puolestaan edellyttää yritysten arvojen mukaisten vaikuttajien löytämistä, jotka olisivat muutenkin valmiita suosittelemaan tuotteita tai palveluita. Aitous vaatii myös kykyä heittäytyä vaikuttajien “armoille” ja valmiutta antaa vaikuttajalle vapaus kertoa asioista omalla tyylillään, nostaa esiin itselleen tärkeitä asioita ja mahdollisuutta käyttää omaa persoonaansa mahdollisimman vapaasti.

Vaikuttajayhteistyö on tuloksellista silloin, kun se on osana koko markkinoinnin ja myynnin suunnitelmaa. Mieti siis tarkkaan, mitkä kanavat valitaan, miten ja kenen kanssa yhteistyö suunnitellaan ja toteutetaan, minkälaista sisältöä tuotetaan, miten tekemistä seurataan ja mitataan.

Ja tietysti, tarvittaessa, kysy rohkeasti apua! Me PING Helsingissä uskomme, että Kotlerin neljän P:n lisäksi vaikuttajamarkkinoinnin tuloksellisen toteuttaminen vaatii viiti A:ta. Muista siis Aitous, Avoimuus, Ammattimaisuus, Arvot ja Aktiivisuus.

Mietityttääkö sinua, kuinka voisitte omassa yrityksessäsi tehdä entistä tuloksellisempaa vaikuttajamarkkinointia, miten löytää oikeat vaikuttajat ja millaisia sopimuksia heidän kanssaan tulisi tehdä? Pidämme Bonfire Agencyn Maria Sillanpään kanssa vaikuttajamarkkinointikoulutuksen Sofia Future Farmissa Helsingissä ke 6.2. klo 9-12:30! Caseja, työkaluja ja vinkkejä niin B2B- kuin B2C-puolen vaikuttajamarkkinointiin!

Inna-Pirjetta Lahti

Inna-Pirjetta Lahti

PING Helsinki

Head of Inspiration, Founder

Lisää vaikuttajalta Inna-Pirjetta Lahti


Lisää kategoriasta Myynti ja markkinointi