Yrityksesi arvon määrittelee sen ratkaiseman ongelman suuruus

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Vastuullisen, yhteiskunnallisen yrityksen idea on ihana.

Fakta on kuitenkin, että käytännön yrityksinä ne ovat jääneet Suomessa lähtökuoppiinsa. Toisin kuin bisneksen sivistysmaissa, lainlaatija ei erikseen tunnista yritystä, jonka toiminnan ensisijainen tarkoitus on yhteiskunnallisen hyvän tuottaminen. Ihan kivoista tarkoitusperistään huolimatta Suomalaisen Työn Liiton olemassaoleva sertifiointijärjestelmä ei yksinkertaisesti vielä riitä.

Ehkä ongelma onkin yhteiskunnallisen yrityksen määritelmän jumiuttaminen voitonjakoon. Eikö olisi paljon rakentavampaa keskittyä siihen, minkälaisia mitattavia, positiivisia vaikutuksia yrityksen liiketoiminnalla on, sen sijaan, että ohjeistamme sitä, miten riskejä ottaneiden osakkeenomistajien tulisi mahdollisia voittojaan kotiuttaa.

Vanha väite kuuluu, että bisnes ei ole hyväntekeväisyyttä, eikä hyväntekeväisyys vuorostaan voi olla liiketoimintaa. Totta ehkä näinkin, mutta lausahduksen yksisilmäinen tulkinta missaa sen, minkälaisessa muutospaineessa yritysten yhteiskunnallinen rooli on.

Tulevaisuuden yritysvastuussa ei niinkään ole kysymys siitä, miten vastuullisesti tuotamme tai valmistamme varsin perinteisiä asioita, vaatteista ruokaan, autoista palveluihin.

Vastuullisuudessa on kysymys on niiden isojen ongelmien ratkaisuista, joita uudenlaiset  tai uudistuvat yritykset voivat tehdä julkista valtaa tai kansalaisjärjestöjä paremmin, radikaalimmin ja nopeammin. Nyt terveys- ja sosiaalipalvelut, koulutus ja yhteisökehittäminen näyttävät suuntaan, mutta tulevaisuudessa alojen ja ratkaistavien ongelmien kirjo laajenee merkittävästi.

Vaikka kaikki tunnistavat yritysvastuun must-have roolin sijoittajille, itse vaikuttamissijoittaminen etsii vielä paikkaansa, mittareitaan ja käytäntöjään. Mutta seuraavaksi suureksi kasvutrendiksi sitä veikataan.

Väitänkin, että tulevaisuuden yrityksen arvoa tai rahallista arvostusta ei määrittele sen koko tai brändiportfolio, vaan sen ratkaisemien ongelmien suuruus ja yhteiskunnallinen vaikutus.

Ja jos tällä hetkellä ajatus muutoksesta pysähtyy usein analyysiin olosuhteiden muutoksesta, seuraava älykäs myrsky iskee itse yritysten rakenteisiin. Mikä on paras rakenne tuottaa merkittävintä yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja sitä kautta rakentaa suurinta arvoa itse yritykselle?

Perinteinen osakeyhtiö se ei enää välttämättä ole. Oletko valmis?

 

Jaa

Vaikuttajasta

Petteri Lillberg

Vanhempi konsultti
Demos Helsinki
#Vastuullisuus #Vaikuttavuus #Strategia #Brändit

Petteri Lillberg (M.Phil) on Demos Helsingin vanhempi konsultti. Petteri työskentelee strategian, ennakoinnin ja yritystoiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden parissa. Aivan erityisesti, Petteri auttaa yrityksiä tunnistamaan ja toteuttamaan uusia arvonluonnin ja aineettoman pääoman välineitä. Ennen Demosta, Petteri oli McCannin pohjoismainen strategiajohtaja. Näkyvä kolumnisti ja puhuja, Petterillä on M.Phil Cambridgen yliopistosta. Hän istuu myös Unicef Suomen hallituksessa.

Jätä kommentti